Avaruusteollisuuden sulautettuja järjestelmiä kehitetään ketterästi

15.10.2015

Avaruusteollisuuteen aikoville yrityksien tueksi on luotu oppaita, jotka opastavat myös ketteryyden käyttöönotossa avaruusteollisuudessa. Turun yliopiston AgiSpacES-hankkeessa tutkittiin ketterien menetelmien soveltamista sulautettujen järjestelmien suunnitteluun avaruusteollisuudessa toimivissa yrityksissä. Yritykset kokivat ketterät menetelmät hyödyllisinä erityisesti tiimin sisäisen kommunikaation ja yhteistyön lisääjänä.

​Turun yliopiston tiedote 15.10.2015

Seminaari 21.10. klo 13–15 Kokouskeskus Maunossa, Tykistökatu 6, Turku

Ketterää kehitystä käytetään laajasti ohjelmistokehityksessä. Yliopistolla on jo aiemmin tutkittu ja saatu hyviä kokemuksia ketterien menetelmien soveltamisesta sulautettujen järjestelmien suunnittelussa.

– Nyt tutkimusta fokusoitiin erityisesti avaruusteollisuuden tarpeisiin pilotoiden ketteriä käytäntöjä kolmessa avaruusteollisuusyrityksessä, erikoistutkija Ville Rantala Turun yliopiston Technology Research Centeristä kertoo.

Suunnittelutyötä tiiminä Avaruuslaitteen suunnittelu vaatii monia erityisosaamisalueita, kuten lämpö- ja säteilysuunnittelua. Suunnittelijat ovatkin usein erikoistuneet tiettyihin osa-alueisiin ja työskentelevät useassa projektissa yhtä aikaa. Ketterillä menetelmillä saatiin suunnittelijoiden välistä kommunikaatiota ja tiedonsiirtoa parannettua.

– Vaikka jokaisella oli omat erikoistumisalueet, ymmärrys toisten työstä oli riittävää, jotta tiiviimmällä yhteistyöllä saatiin helpommin oikeanlainen lopputulos aikaiseksi, Rantala havainnollistaa. Vaikka avaruusalan standardit eivät suoraan määrittele työskentelytapoja, ne vaikuttavat esimerkiksi etappien ja varhaisessa vaiheessa vaaditun tarkankin spesifikaation kautta käytännön työhön.

Projektien kesto on tyypillisesti pitkä ja projektiin osallistuu useita yrityksiä eri puolilta Eurooppaa. Iteratiivisella työskentelytavalla, eli jaksottamalla työtä, saatiinkin projekteihin sopivia välitavoitteita sekä määriteltyä selkeämmin mitä projektissa seuraavan muutaman viikon aikana tapahtuu. Oppaita avaruusteollisuuteen AgiSpacES-hankkeen (Agile Development Methods for Embedded Systems in Space Industry) puitteissa kirjoitettiin englanninkielinen opas, jossa on tietoa avaruusteollisuudesta ja standardeista avaruusteollisuuteen aikoville yrityksille sekä ketteryydestä jo avaruusteollisuudessa vaikuttaville yrityksille. Tämän lisäksi hankkeen kokemuksista koostettiin suomenkielinen lisäosa jo aiemmin julkaistuun Sulautettujen järjestelmien ketterään käsikirjaan. Tässä lisäosassa kerrotaan tarkemmin ketteryyden soveltamisen haasteista ja ratkaisuista avaruusprojekteissa, sekä kunkin yrityksen kokemuksista hankkeessa.

AgiSpacES-projekti on loppusuoralla oleva Tekesin rahoittama puolitoistavuotinen projekti, jonka yrityskumppaneina on RUAG Space Finland, AL Safety Design, Aboa Space Research, Harp Technologies ja Kovilta sekä muina kumppaneina Turku Science Park ja Turku Agile Group.

Luotu 15.10.2015 | Muokattu 06.08.2021