Avoimen yliopiston yleisöluentosarjassa luento perheväkivallasta 21.10.

16.10.2014

Turun yliopiston avoimen yliopiston yleisöluentosarja esittelee syksyn ajan ajankohtaista tutkimusta.

​Turun yliopiston tiedote 16.10.2014

Sosiaalipolitiikan professori Leo Nyqvist käsittelee perhe- ja lähisuhdeväkivallan tuloa julkiseen keskusteluun yksityiselämän suojasta sekä ongelman eri muotoja ja dynamiikkaa.

Tarkastelussa ovat myös väkivaltaongelmaan puuttumisen esteet ja mahdollisuudet viranomaistoiminnassa. Luennolla tehdään lisäksi selkoa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa koskevasta lainsäädännöstä ja ongelmaa ehkäisevistä toimenpiteistä yhteiskunnan eri tasoilla.

Luento pidetään PharmaCityn auditoriossa (Itäinen Pitkäkatu 4) tiistaina 21.10. klo 18.00–19.30. Luento on kaikille avoin.

Luentoja tulossa naapuruudesta, nettiajan läheisyydestä ja maahanmuuttoasenteista

Turun yliopiston avoimen yliopiston syksyn 2014 yleisöluentojen teemana on "Niin lähellä – niin kaukana". Luennot tarkastelevat läheisyyden ja etäisyyden problematiikkaa eri tieteenalojen näkökulmista.

Nyqvistin luennon lisäksi syksyn aikana pidetään vielä kolme yleisöluentoa. Sosiologian professori Hannu Ruonavaara käsittelee 4.11. naapuruutta sosiaalisen etäisyyden näkökulmasta. Mediatutkimuksen professori Susanna Paasonen puhuu 18.11. nettiajan läheisyydestä ja etäisyydestä. Dosentti Ismo Söderling tarkastelee 2.12. suomalaisten maahanmuuttoasenteita.

– Luentojen aiheet haastavat ajattelemaan asioita moniulotteisesti ja kriittisesti sekä toivottavasti innostavat opiskelemaan kaikille avoimia yliopisto-opintoja.  Teemaltaan vaihtuvia yleisöluentosarjoja tullaan jatkossa järjestämään lukukausittain, avoimen yliopiston osastonjohtaja Mervi Varja sanoo.

Kaikki luennot pidetään PharmaCityn auditoriossa (Itäinen Pitkäkatu 4) klo 18.00–19.30.

Luotu 16.10.2014 | Muokattu 27.07.2021