Avoin e-kirja pureutuu poliittisen vaikuttamisen tulevaisuuteen

02.10.2014

Tulevaisuudentutkimuksen verkostoakatemia ja Turun yliopiston politiikan tutkimuksen laitos julkaisivat 2.10.2014 e-kirjan ”Poliittinen vaikuttaminen tulevaisuudessa”. Kirja on ladattavissa maksutta.

​Turun yliopiston tiedote 2.10.2014

– Kyseessä on artikkelikokoelma, joka käsittelee poliittisen vaikuttamisen tilaa ja tulevaisuutta useista eri näkökulmista. Teos tarjoaa syvällisen ja globaalin näkemyksen politiikan kehityksestä, e-kirjan toimittaja, dosentti Rauli Mickelsson Turun yliopistosta sanoo.

Artikkelikokoelma jatkaa samaa poliittisen osallistumisen pohdintaa kuin vuonna 2009 ilmestynyt ”Puolueiden tulevaisuus” -teos (Oikeusministeriö), mutta laajemmasta näkökulmasta. Kirjoittajat ovat osin samoja.

Kirjan ensimmäisessä osassa sukelletaan maailman megatrendeihin ja pohditaan aikakäsityksiä, talouden ja politiikan syklejä, globaalikeynesiläisyyttä ja vastahegemoniaa.

– Toinen osa on konkreettisempi. Siinä tarkasteltavina ovat Occupy Wall Street -liike performatiivisena politiikkana, tietoverkot poliittisen osallistumisen välineinä, julkiseen harkintaan perustuvan demokratiakäsityksen mahdollisuudet ja haasteet, lähidemokratian kehittämismahdollisuudet ja EU:n demokratiakehitys skeenarioineen, Mickelsson kertoo.

Kirjan kirjoittajina on yhdeksän politiikan tutkijaa sekä yksi sosiologi Tampereelta, Helsingistä, Jyväskylästä ja Turusta.  Teos julkaistiin Turussa Pirstoutuva politiikka -seminaarin yhteydessä.

Kirjan sisällys:

1. Johdanto
Petri Kylliäinen & Rauli Mickelsson

Osa I: Maailman megatrendit ja poliittinen osallistuminen

2. Aikakäsitykset ja tulevaisuudentutkimus
Petri Kylliäinen

3. Politiikan pitkät syklit ja poliittisen kentän uusjako
Heikki Paloheimo

4. Globaalin talouden kolme kenttää: kohti demokraattista globaalikeynesiläisyyttä
Heikki Patomäki

5. Hegemoniset kamppailut tulevaisuudesta ja tulevaisuudessa
Mikko Lahtinen

Osa II: Politiikan uudet ja vanhat paikat

6. Politiikan valtausoperaatio. Occupy Wall Street -liike politiikan muutosvoimana
Tiina Rättilä

7. Verkot ja poliittisen vaikuttamisen tulevaisuus. Yhteiskunnallisten yhteenliittymien muoto-ja internetissä 2024
Kari A. Hintikka

8. Mihin deliberatiivista demokratiaa tarvitaan tulevaisuudessa?
Maija Setälä

9. Lähidemokratian tulevaisuus
Emilia Palonen

10. Demokraattinen Eurooppa? Kolme skenaariota EU:n tulevaisuudesta
Tapio Raunio

Osa III Johtopäätökset

11. Johtopäätöksiä: Millaista poliittinen osallistuminen voisi olla tulevaisuudessa?
Rauli Mickelsson

Kirjoittajat: