AVOT-hankkeen aloitusseminaarissa 8.9. haetaan ketteryyttä osaamisen kehittämiseen rakennemuutosaloilla

07.09.2015

Ammateissa ja aloilla, joita rakennemuutos koskettaa eniten, tarvittaisiin nopeaa reagointia muuttuviin koulutus- ja osaamistarpeisiin. Korkeakoulujen perusopetus reagoi kuitenkin hitaasti ja erillinen täydennyskoulutus on kallista. Helsingissä tiistaina 8. syyskuuta järjestettävässä seminaarissa haetaan ketterämpää työelämälähtöisen aikuiskoulutuksen toimintamallia.

Turun yliopiston tiedote 7.9.2015

Työelämälähtöinen avoin korkeakouluopetus eli AVOT on uusi hanke, jonka tavoitteena on avoimen korkeakouluopetuksen kehittäminen työelämän muuttuvia tarpeita paremmin palvelevaksi.

Hankkeen aloitusseminaarin teemana on Työelämän keskusjärjestöjen odotukset ja AVOT-hankkeen käynnistys. Seminaari pidetään Helsingissä ti 8.9.2015 klo 10.00–16.30 (os. Hakaniemenranta 6, tila Siika).

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Mistä syntyy uutta osaamista rakennemuutosaloille?

Seminaarissa keskustellaan erilaisista haasteista, joihin korkeakoulujen aikuiskoulutukselta odotetaan vastauksia. Esimerkiksi miten sujuvoittaa työelämässä jo olevien aikuisten lisäkouluttautumista, miten tuoda opinnot alueellisesti lähelle kysyntää, tai miten edistää opintojen työelämäyhteyksiä lisäämällä projektimuotoista työskentelyä yrityksissä. Haasteena on myös miten tarjota kaikkien opiskelijoiden tarpeisiin vastaavaa opetusta, kun suurten ryhmien opiskelijat ovat eri elämäntilanteissa – osa vasta korkeakouluopintojaan aloittelevia, osa työttömiä uudelleenkouluttautujia tai työelämässä jo kokeneita lisäkouluttautujia.

Koulutuksen kehittämisessä on huomioitava myös työvoimahallinnon asettamat rajoitteet työttömien opiskelulle. Sekä työn tekemiseen että opetuksen ja osaamisen kehittämiseen tarvitaan lisää kannustavuutta.

– Omia vahvuuksiaan ja uusia toimintatapoja hyödyntävät nyt aktiivisesti esimerkiksi Salossa Microsoftilta irtisanotut työntekijät ja alihankkijat. He ovat uuden tekemisen imussa mikä näkyy esimerkiksi smartsalo.com -sivustolta. Heidän tukenaan ovat myös korkeakoulut, kertoo hankkeen kehittämispäällikkö Satu Hakanurmi.

ESR-rahoitteinen AVOT -hanke toteutetaan vuosina 2015–2018 ja sen tavoitteena on joustavien koulutusratkaisujen etsiminen ja pysyvän toimintamallin synnyttäminen.  Pilottialoina hankkeessa ovat ICT-ala, sosiaali- ja terveysala sekä biotalous-/ympäristöala.

AVOT-hankkeessa ketterää toimintamallia kehittävät Turun yliopisto, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Karelia ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, Åbo Akademi, Yrityssalo sekä yhteistyökumppaneina Akava, EK, STTK, KT, SAK, Suomen yrittäjät ja valtiovarainministeriö.

Luotu 07.09.2015 | Muokattu 05.08.2021