BepiColombo-luotain laukaistiin kohti Merkuriusta – mukana turkulaista avaruustekniikkaa

22.10.2018

BepiColombo-luotain lähetettiin avaruuteen kohti Merkuriusta lauantaina 20.10.2018 Euroopan avaruuskeskuksesta Ranskan Guayanasta, Kourousta. Eurooppalaisten ja japanilaisten yhteistä tehtävää avaruudessa on valmisteltu 20 vuotta. Luotaimen mukana lentää myös turkulaista huipputekniikkaa.

​Turun yliopiston tiedote 22.10.2018

BepiColombo-luotain laukaistiin avaruuteen lauantaiaamuna kello 4.45. Reilu puoli tuntia myöhemmin luotaimesta otettiin vastaan signaali Euroopan avaruusjärjestön operaatiokeskuksessa Darmstadtissa. Nyt aurinkopaneelit ja antennit ovat avautuneet ja ensimmäiset kuvat saatu avaruudesta. Kaikki toimii siis moitteettomasti.

Suomesta Kouroulla laukaisua oli seuraamassa kymmenkunta BepiColombon instrumenttitiimeihin kuuluvaa henkilöä, muun muassa suomalaisen SIXS-instrumentin päätutkija dosentti Juhani Huovelin ja brittiläisen MIXS-instrumentin toinen päätutkija professori Karri Muinonen Helsingin yliopistosta.

Turkulaista avaruusosaamista

Kahdesta luotaimesta koostuva BepiColombo kiertelee sisemmässä aurinkokunnassa lähes seitsemän vuotta ennen kuin Merkurius saa kaapattua sen pysyvälle kiertoradalleen joulukuussa 2025. Merkuriusta luotain kiertää sitten vähintään vuoden ajan. Osa instrumenteista on päällä myös matkan aikana ja varsinkin Venuksen ja Merkuriuksen ohilentojen aikaan tehdään mittauksia.

Suomalaisia tutkijoita matka Merkuriukseen kiinnostaa siksikin, että mukana on suomalaista teknologiaa. Sitä on kehitetty niin Helsingissä kuin Turussa.

Euroopan avaruusjärjestön, ESA:n, luotaimen ”Bepin” mukana kulkeva SIXS-instrumentti on lähes täysin suomalaisen osaamisen tulosta. Huovelin on vastuussa SIXS:n röntgensäteilyilmaisimesta ja Turun yliopiston kokeellisen avaruusfysiikan professori Rami Vainio SIXS:n hiukkasilmaisimesta.

– SIXS-instrumentin päätehtävänä on mitata Auringosta peräisin olevaa röntgen- ja hiukkassäteilyä, joka iskeytyy Merkuriuksen pintaan tuottaen röntgenalueen emissiota, jonka MIXS-instrumentti mittaa, Vainio kertoo.

Planeetan lähettämässä röntgensäteilyssä on pinnan fysikaalisen ja kemiallisen koostumuksen sormenjälki.

– MIXS:n ja SIXS:n mittauksia vertaamalla voidaan päätellä planeetan pintakoostumus ennennäkemättömällä tarkkuudella, Vainio jatkaa.

Suomen BepiColombo-tiederyhmässä on kaikkiaan toistakymmentä tutkijaa. Yhteistyötä tehdään aktiivisesti useiden muiden instrumenttien suunnittelijoiden kanssa ja työ on edellyttänyt tiivistä yhteistyötä myös suomalaisten avaruusteknologiayritysten kanssa. Turkulainen Aboa Space Research Oy on vastannut SIXS-instrumentin hiukkasilmaisimen elektroniikan suunnittelusta ja valmistamisesta.

Kuvia median käyttöön:

BepiColombo nousi Ariane 5 -kantoraketin kyydissä kohti avaruutta Kouroun avaruuskeskuksessa (kuva: 2018 ESA-CNES-Arianespace)

BepiColombon kuljetusmoduuli MTM:n ottama ensimmäinen kuva avaruudesta. Kuvassa näkyy avautuneet aurinkopaneelit. (kuva: ESA/BepiColombo/MTM)

ESAN BepiColombon laukaisuun liittyvä mediapaketti löytyy osoitteesta: https://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/BepiColombo/BepiColombo_launch_media_kit

Lisätietoa:
Rami Vainio
p. 029 450 4294, rami.vainio@utu.fi

BepiColomboa käsittelevä artikkeli Turun yliopiston Aurora-lehdessä: http://www.auroralehti.fi/historiallinen-avaruusmatka-merkuriukselle-on-alkanut-mukana-turkulaista-huipputekniikkaa/

Luotu 22.10.2018 | Muokattu 22.10.2018