Bioetiikkapäivä pureutuu SOTE-uudistuksen oikeudenmukaisuuteen ja tasavertaisuuteen

05.10.2017

Maailman bioetiikkapäivän luento pureutuu tasa-arvoon, oikeudenmukaisuuteen ja tasavertaisuuteen sote-uudistuksessa. Luento pidetään Turun yliopistossa torstaina 19.10.

​Turun y​liopiston tiedote 6.10.2017

Maailman bioetiikkapäivää vietetään torstaina 19.10., jolloin Turun yliopiston Publicum-rakennuksen (Assistentinkatu 7), Pub4-salissa järjestetään kello 14.15 – 15.45 aiheeseen pureutuva seminaari. Alkusanat sanoo Turun yliopiston filosofian tutkijatohtori ja UNESCO Chair in Bioethics  -verkoston Suomen puheenjohtaja Helena Siipi.

Pääesitelmän pitää Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston tutkija Johanna Ahola-Launonen aiheesta Vastuun ja valinnan paradoksit terveydenhuollossa.
Puheenvuoroa kommentoi sen päätyttyä Turun yliopiston hoitotieteen professori Riitta Suhonen otsikolla Valintojen ja vastuiden äärellä - esimerkkinä ikääntyneiden hoito- ja palveluketjut. Seminaari päättyy loppukeskusteluun.

Maailman bioetiikkapäivänä kaikissa UNESCO Chair in Bioethics -verkoston 130 maayksikössä on toimintaa teemalla Equality, Justice and Equity – Tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja tasavertaisuus. Päivän tavoitteena on muistuttaa bioeettisten kysymysten tärkeydestä ja edistää niiden ratkaisemista hyödyntävää toimintaa.

Turun yliopiston filosofian oppiaine toimii UNESCOn bioetiikkaverkoston maavastaavana Suomessa. Verkosto tehtävänä on edistää lääketieteellisen bioetiikan opetusta ja tutkimusta.

Lisätietoja: tutkijatohtori Helena Siipi, 050 308 2663, helsii@utu.fi
Luotu 05.10.2017 | Muokattu 06.10.2017