Biotalouden uusimmista mahdollisuuksista ja biotalouteen liittyvän tutkimusosaamisen kaupallistamisesta keskustellaan Turussa 10.2.2017 pidettävässä seminaarissa.

01.02.2017

​Turun yliopiston tiedote 1.2.2017

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 10.2.2017 klo 12.30–16.00
Paikka: Mauno Koivisto -keskus, Presidentti-auditorio, Tykistökatu 6, Turku

Biotalous on yksi hallituksen kärkihankkeita, ja paljon esillä Suomessa ja kansainvälisellä tasolla. Suomen Biotalousstrategiassa korostetaan uusiutuvien biopohjaisten luonnonmateriaalien käyttöä ravinnon, energian, kemikaalien ja palveluiden tuottamiseen. Tavoitteena on luoda uusia teollisia työpaikkoja, vientituotteita ja kestävään kehitykseen pohjautuvaa talouskasvua.

Suomessa tehdään korkeatasaoista tutkimusta eri bioaloilla. Uusimpaan tutkimustietoon pohjautuvien keksintöjen muuttaminen liiketoiminnaksi on kuitenkin haasteellista. Esimerkiksi IT-alaan verrattuna biotieteiden ja kemian alalla uuden yritystoiminnan haasteena ovat laitteistoon ja tuotantoon liittyvät korkeat kustannukset. Erityisesti tuotannon skaalaus laboratoriotasolta teolliseen tuotantoon on aikaa vievää, ja toisaalta sijoittajat eivät useinkaan ole valmiita rahoittamaan innovaatioita, joita ei ole testattu niin kutsutussa pilottiskaalassa.

Edistyneet biomahdollisuudet ja älykkäät biotuotteet (Advanced Bioresources and Smart Bioproducts, SmartBio) onTurun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen Biocity Turku -tutkimusohjelma vuosille 2016–2020. SmartBio-ohjelma järjestää biotaloutta ja sen haasteita käsittelevän seminaarin From Bio-invention to the Market – Possibilities and Challenges perjantaina 10.2.2017 klo 12.30–16.00 Biocityssä, Mauno Koivisto -keskuksen Presidentti-auditoriossa. Seminaari on englanninkielinen.

Seminaariin tulevat luennoimaan ja keskustelemaan Finpron Innovatiiviset biotuotteet -kasvuohjelman ohjelmapäällikkö Pia Qvintus, Kemianteollisuus ry:n johtava asiantuntija (biotalous, cleantech ja ympäristökysymykset) Maija Pohjakallio, VTT:n Kestävä energia ja kemiantekniikka -osaston Vice president Tuulamari Helaja, Pöyry Oy:n BioFutures-yksikön päällikkö Petri Vasara sekä professori Lene Lange Tanskan Teknisestä yliopistosta (Technical University of Denmark). Professori Lange on ollut keskeisessä roolissa Pohjoismaiden ministerineuvoston julkaiseman pohjoismaisen biotalousraportin kokoamisessa.

Seminaarin avaa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, ja seminaarin moderaattorina toimii kiertotalouden asiantuntija Ernesto Hartikainen SITRA:sta. SmartBio-tutkimusohjelman johtajat, akatemiaprofessori Eva-Mari Aro Turun yliopistosta ja professori Stefan Willför Åbo Akademista, pitävät alustukset tutkimusaiheistaan erityisesti biotalouden näkökulmasta. Seminaarissa kuullaan myös Raision Smart Chemistry Park:ssa toimivien bio- ja kiertotalousalan yritysten näkökulmia ja kokemuksia biotaloudesta ja alan haasteista.

Ohjelma: http://www.plantworld.fi/smartbio/seminars/SmartBio_seminar_10022017.pdf

Ilmoittautuminen (viimeistään 3.2.): https://www.webropolsurveys.com/S/860E19447304B64C.par

Lisätietoja: Tutkimuskoordinaattori Marjaana Suorsa, msuorsa@utu.fi, 02-333 6853, dosentti Rose-Marie Latonen, rlatonen@abo.fi, 02-2154422, apulaisprofessori Henrik Grenman, henrik.grenman@abo.fi, 02-215 4555, TurkuScienceParkin erityisasiantuntija Linda Fröberg-Niemi, linda.froberg-niemi@turkusciencepark.com, 050 587 3441

**