Brahea-keskus tuo yritysten kanssa lähiruokatietoa Tall Ships Races –tapahtumaan

13.07.2017

Turun yliopiston Brahea-keskuksen asiantuntijat esittelevät Turun Tall Ships Races -tapahtumassa lähiruoan parissa tehtävää kehittämis- ja tutkimustoimintaa sekä paikallista ruuantuotantoa yhdessä varsinaissuomalaisten lähiruokayritysten kanssa.

​Turun yliopiston tiedote 13.7.2017

– Tavoitteena on lisätä lähiruokayritysten ja kuluttajien välistä vuorovaikutusta sekä samalla vahvistaa lähiruuan brändiä niin koti- kuin ulkomaisten kävijöiden silmissä, Brahea-keskuksen suunnittelija Leena Arjanne kertoo.

Suomi100-vuoden kesän suurin yleisötapahtuma The Tall Ships Races 2017 kerää Turkuun satojatuhansia kävijöitä.

– Osastolla kävijät pääsevät tutustumaan vesistöystävälliseen ruokavalioon sekä osallistumaan lähiruoan kuluttajatutkimukseen, Turun yliopiston Brahea-keskuksen projektipäällikkö Johanna Mattila kertoo.

Tietopainotteisuuden lisäksi kävijät voivat kuvauttaa itsensä saaristomaisemaa vasten ja nauttia sesongin antimista. Lähiruokayritykset Bulleriina Ky, Kolin luomutila, Tuorekartano Oy, Karviaisten tila ja Leipomo Suloiset gluteenittomat Oy tarjoavat näköaloja perunan, härkäpavun ja luomukasvisten viljelyyn sekä paikallisleipomotoimintaan. He maistattavat ja myyvät tapahtumaa varten räätälöimiään sesonkituotteitaan.

Lähellä tuotettu, ympäristöystävällinen ja yhteisöllisyyttä edistävä ruoantuotanto kiinnostaa enenemissä määrin ihmisiä ympäri Suomea. Elintarvikeala ja koko ruokaketju on merkittävä elinkeino Varsinais-Suomessa. Se työllistää alueella yhteensä 16 000 henkilöä (Tilastokeskus 2015).

Brahean löytää Läntiseltä Rantakadulta Varvintorin laitamilta kaikkina tapahtumapäivinä.

Lisätietoja: Projektipäällikkö Johanna Mattila, 040 565 8121 johanna.mattila[at]utu.fi.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 13.07.2017 | Muokattu 13.07.2017