DigiKoeAjo-hanke tarjoaa ilmaisia IoT-laitekokeiluja Varsinais-Suomen pk-yrityksille

07.02.2017

Turun yliopiston DigiKoeAjo-hankkeen tavoitteena on kannustaa varsinaissuomalaisia pk-yrityksiä kokeilemaan uusia digitaalisia ratkaisuja. Hanke etsii parhaillaan kohdeyrityksiä testaamaan helppokäyttöisiä teknologisia ratkaisuja ‒ haku on käynnissä 15.2. saakka. Varsinais-Suomen liitto rahoittaa hankkeen Alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoituksella.

​Turun yliopiston tiedote 7.2.2017

DigiKoeAjo-hankkeen tavoitteena on auttaa de minimis -tuen piiriin kuuluvia varsinaissuomalaisia pk-yrityksiä tunnistamaan IoT-laitteiden tarjoamia hyötyjä ja valjastamaan ne osaksi omaa liiketoimintaansa. Hanke etsii nyt varsinaissuomalaisia yrityksiä testaamaan IoT-laitteita. Haku on käynnissä 15.2.2017 saakka, yritykset valitaan 1.3.2017 mennessä.

‒ Laitekokeilujen kohdeyrityksiksi etsimme toimintansa kehittämisestä kiinnostuneita lähialueen pk-yrityksiä teknologisesta osaamisesta, kokemuksesta ja intohimosta riippumatta, sanoo hankkeen koordinaattori, projektitutkija Mikko Vermanen.

IoT-laitteiden testaamiseen valitaan hakemusten perusteella 30 kohdeyritystä, joille toteutetaan niiden yksiköllisiin tarpeisiin sovitetut ratkaisut yhteistyössä ulkoisten IoT-palveluntarjoajien kanssa. Mukaan valittujen kohdeyritysten tulee huolehtia ainoastaan siitä, että laitteet ovat käytössä ennalta sovitun kokeilujakson ajan.

‒ IoT eli Internet of Things, suomeksi esineiden internet, tarkoittaa lyhyesti internetin välityksellä toimivaa laitteiden, rakennusten, järjestelmien ja ihmisten välistä kommunikointia ja tiedonvälitystä. IoT:n moninaiset käyttötarkoitukset aina välineiden ja hyödykkeiden paikantamisesta rakennustilojen lämpötilan ja kosteuden mittaukseen ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta erilaisista lähtökohdista tulevien yritysten keskuudessa, ja tähän kehitykseen Turun yliopisto pyrkii tuomaan panoksensa ilmaisten laitekokeilujen muodossa, Vermanen taustoittaa.

Hanke toteutetaan Varsinais-Suomen liiton Alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoituksella.

>> Lisätietoa hankkeesta

>> Hae mukaan 15.2. mennessä