Digitalisaatio, arvoketjun yhteistyö ja suoramyynti ovat varsinaissuomalaisten elintarvikeyritysten tulevaisuutta

06.11.2017

Turun yliopiston Brahea-keskuksessa toteutettava maakunnallinen lähiruoan koordinointihanke Yhteisillä eväillä lähiruoka kasvuun Varsinais-Suomessa toteutti kyselyn elintarvikealan yrityksille. Kyselyssä selvitettiin elintarvikealan yritysten kehittämistarpeita, kiinnostuksen kohteita, liiketoiminnan haasteita, yhteistyön mahdollisuuksia sekä esimerkiksi digitalisaation hyödyntämistä yrityksen toiminnassa.

​Turun yliopiston tiedote 6.11.2017.

Ruokaketjun toimipaikat kattavat yli viidenneksen kaikista Varsinais-Suomen maakunnan työpaikoista. Ruokaketjun liikevaihto on 15 % koko maakunnan liikevaihdosta ja sen työllistävä vaikutus on hieman alle 16 000 henkilöä.

Ruokaketju pitää sisällään niin alkutuotannon, luonnontuotteiden keruun, kalastuksen, elintarvikkeiden ja juomien valmistuksen, niiden tukku- ja vähittäiskaupan sekä ravitsemistoiminnan. Projektipäällikkö Johanna Mattilan mukaan elintarvikkeiden valmistus muodostaa keskeisen osan ruokaketjun lisäarvosta, sillä viidesosa koko ruokaketjun liikevaihdosta tulee elintarvikkeiden valmistuksesta.

– Varsinais-Suomessa on 315 elintarvikkeita valmistavaa yritystä. Omaleimaista niille on pieni koko. Yli 80 % yrityksistä työllistää alle kymmenen henkilöä, Mattila avaa.

Hankkeen tekemän katsauksen mukaan Varsinais-Suomessa elintarvikevalmistuksen päätoimialoja ovat yritysten lukumäärässä mitattuna leipomotoiminta (29 %), vihannesten, marjojen ja hedelmien jalostus (16 %), muiden elintarvikkeiden, kuten hunajan, kastikkeiden, valmisruokien ja makeisten jalostus (16 %).

Digitalisaatiosta uusia avauksia elintarvikeyrittäjyyteen?

Hankkeen toteuttamassa varsinaissuomalaisten elintarvikeyritysten nykytilan katsauksessa liiketoiminnan keskeisiksi haasteiksi nousivat myynnin ja tuotannon tehostaminen, näihin liittyvät laiteinvestoinnit, oman ammattitaidon kehittäminen ja osaavan henkilökunnan rekrytointi sekä nopeat muutokset kuluttajatrendeissä.

– Elintarvikealan yritykset haluavat panostaa tulevaisuudessa yhä enemmän foodservice- ja vähittäiskauppasektorin kanssa tehtävään yhteistyöhön. Ruokasektorin kehittämishankkeet ovatkin viime aikoina antaneet työkaluja juuri arvoketjuyhteistyön kehittämiseen järjestämällä erilaisia kampanjoita sekä tapaamisia, joissa avoimen vuoropuhelun käyminen on ollut mahdollista, Mattila kertoo.

Yksi selvityksen löydöistä oli myös elintarvikealan yritysten kiinnostus hyödyntää uutta tekniikkaa ja digitalisaatiota liiketoiminnan kehittämisessä. Yli 61 % vastaajista halusi hyödyntää teknologiaa liiketoiminnassaan entistä enemmän.

– Tällä saralla ollaan vielä alkutekijöissä. Yritykset tarvitsevat lisää tietoa käytännönläheisistä digitaalisista ratkaisuista. Yksi tapa avata tätä keskustelua on tuoda digitalisaation ammattilaiset yhteen elintarvikealan yritysten kanssa, Mattila sanoo.

Ruokaketjun nykytilakatselmus antaa arvokasta tietoa kaikille ruokaketjun toimijoille, päättäjille ja arvoketjun yhteistyökumppaneille tulevaisuuden toimenpiteiden suunnittelemiseksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 56 elintarvikealan yritystä.

Tilastot ja taulukot sekä yhteenvetokyselyn tulokset löytyvät sekä hankkeen sivuilta että Turun yliopiston sivuilta

Varsinais-Suomi ja Turun seutu / Turun yliopisto
Johanna Mattila, johanna.mattila@utu.fi, 040 565 8121