Eduten Oy alkaa viedä Turun yliopistossa kehitettyä ViLLE-oppimisjärjestelmää maailmalle

13.03.2018

Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskuksessa kehitetyn ViLLE-oppimisjärjestelmän kaupallistamiseksi perustettu Eduten Oy tähtää kansainvälisille markkinoille. Suomessa ViLLE säilyy kouluille maksuttomana: Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskus jatkaa ViLLE-toiminnan kehittämistä ja koordinointia.

​Turun yliopiston tiedote 13.3.2018

Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskuksen kehittämän ViLLE-oppimisjärjestelmän kaupalliset oikeudet on siirretty Eduten Oy:lle. Eduten perustettiin ViLLE:n kansainvälistä levitystä varten. Yliopisto on Edutenin osakas UTU Holding Oy:n kautta.

ViLLE-järjestelmää on kehitetty 11 vuoden ajan didaktiseen tietotekniikkaan keskittyvässä oppimisanalytiikan keskuksessa, joka toimii Turun yliopiston luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan tulevaisuuden teknologioiden laitoksessa.

‒ Turun yliopisto on oppimisanalytiikan edelläkävijä. On erittäin hienoa nähdä, että tutkimuksestamme syntyy kaupallisia innovaatioita, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Eduten alkaa tarjota ViLLE-teknologiaa maailmanlaajuisesti pilvipalveluna Eduten Playground -nimellä. Alusta pitää sisällään yli 15 000 matematiikan tehtävää. Tehtävät on luotu yhteistyössä suomalaisten opettajien kanssa, ja ne on suunnattu kaikille peruskouluikäisille oppijaryhmille.

‒ ViLLE-oppimisjärjestelmä on koulutusvientituotteena erittäin skaalautuva. Myyntityö on alkanut, ja kiinnostusta on useissa maissa, sanoo Edutenin toimitusjohtaja Henri Muurimaa.

Suomessa ViLLE pysyy maksuttomana

ViLLE-oppimisjärjestelmän avulla opettajat voivat valmistella oppimateriaaleja siten, että ne ovat myös muiden rekisteröityneiden opettajien käytössä. Opiskelijalle ViLLE on ympäristö, jossa tehtäviä voi ratkaista omassa tahdissa paikasta riippumatta. Tehtävätyyppejä löytyy erityisesti kielten, ohjelmoinnin ja matematiikan opetukseen. ViLLEn avulla voidaan myös kehittää oppimispelejä. Sähköisessä järjestelmässä tenttien järjestäminen ja arvostelu helpottuu.

ViLLE on käytössä joka viidennessä suomalaisessa koulussa, ja sillä on yli 120 000 käyttäjää.

‒ Käyttö kasvaa tällä hetkellä voimakkaasti, aktiivisten käyttäjien määrä on kaksinkertaistunut viimeisen 10 kuukauden aikana. Järjestelmä on käytössä esimerkiksi jokaisessa Turun koulussa. Sen toimivuus on todistettu paitsi käytännössä myös kymmenissä vertaisarvioiduissa tutkimusjulkaisuissa vuosien varrella. Tarjoamme edelleen ViLLEn käyttöön suomalaisille kouluille Turun yliopiston oppimisanalytiikan keskuksen toimintona, sanoo ViLLE-tiimin vetäjä Mikko-Jussi Laakso.

toimitusjohtaja Henri Muurimaa, Eduten Oy, p. 0400 474 778, henri@eduten.com

yliopistotutkija Mikko-Jussi Laakso, Oppimisanalytiikan keskuksen vetäjä, p. 040 513 3519, milaak@utu.fi

www.eduten.com

www.oppimisanalytiikka.fi