Ekomusikologian pioneeri Aaron S. Allen vierailee Turussa 12.5.

07.05.2015

Allen luennoi vierailunsa aikana ekomusikologiasta ja ilmastonmuutoksesta. Allenin vierailu on osa musiikkitieteen oppiaineen järjestämää Music, Nature, and Environmental Crises -symposiumia, joka pidetään Turun yliopistossa 12. toukokuuta.

​Turun yliopiston tiedote 7.5.2015

Music, Nature, and Environmental Crises -symposium järjestetään tiistaina 12.5. klo 10.00 – 17.00 Turun yliopistossa Sirkkalan kampuksen Hovi-salissa.

Symposiumissa kuullaan Allenin luennon lisäksi suomalaisen ekomusikologian tunnettuja nimiä. Tilaisuudessa puhuvat muun muassa professori John Richardson ja yliopistonlehtori, dosentti Susanna Välimäki Turun yliopistosta, Helmi Järviluoma Itä-Suomen yliopistosta ja Heikki Uimonen Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta.

Ekomusikologia tutkii musiikkikulttuurin ja ympäristön välistä suhdetta

Ekomusikologia on uusi akateemisen taiteen tutkimuksen suuntaus, joka keskittyy musiikin ja ympäristökysymysten välisten suhteiden tarkasteluun. Tutkimusalana se on kiinnostunut muun muassa siitä, kuinka musiikkikulttuuri vaikuttaa ympäristöön ja toisaalta kuinka muuttuva ympäristö kuuluu nykymusiikkikulttuurissa.

Suomessa ekomusikologinen tutkimus on keskittynyt muun muassa musiikkifestivaalien ja soitinteollisuuden ympäristösuhteiden tarkasteluun, äänimaisematutkimukseen, energiatuotannon ja musiikkikulttuurin suhteen tutkimukseen ja suomalaisen taidemusiikin muuttuvan luontokuvan tutkimukseen.

Maailmanlaajuisen ekomusikologian tutkimusverkoston perustajajäsen ja Ecomusicology Newsletter -lehden päätoimittaja Allenin vierailu on merkittävä tapahtuma suomalaiselle tiedeyhteisölle.

Vierailunsa aikana Allen osallistuu myös Turussa toimivan kansainvälisen populaarikulttuurin tutkimuksen instituutin (IIPC) debattipäivään 13. toukokuuta.

Allen on Pohjois-Carolinan (Greensboro) yliopiston professori ja kahden ekomusikologisen tutkimuksen kirjoittaja: The Tree that became a Lute: Musical Instruments, Sustainability and the Politics of Natural Resource Use (University of Illinois Press, yhdessä Jennifer Postin ja Kevin Dawen kanssa, ilmestyy 2016) sekä Current Directions in Ecomusicology (yhdessä Kevin Dawen kanssa, ilmestyy 2015).

Symposium on osa FT, akatemiatutkija Juha Torvisen Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta Music, Nature, and Environmental Crises, joka keskittyy ilmastonmuutoksen kokemukseen pohjoismaisessa musiikkikulttuurissa. Tutkimushankkeen lisäksi symposiumin järjestäjinä ovat Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaine, Turun yliopiston International Institute for Popular Culture (IIPC) sekä Suomalaisen musiikin tutkimushanke Finnish Music in the 21st Century: The Socio-Cultural Significance of Art Music in the Postmodern World (SUMU).
Luotu 07.05.2015 | Muokattu 02.08.2021