Elämäkertateos esittelee suomalaisen tulevaisuudentutkimuksen pioneerin Pentti Malaskan mittavaa elämäntyötä

07.04.2017

Pentti Malaska – ennalta näkijä, edellä kulkija -elämäkertateos kokoaa yhteen Turun kauppakorkeakoulun professorin ja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen perustajan Pentti Malaskan (1934–2012) uraauurtavaa tulevaisuusajattelua ja tutkimustyötä. Pentti Malaska oli rohkea visionääri, joka muun muassa visioi kiertotaloutta jo 1970-luvulla ja joka kutsuttiin ensimmäisenä suomalaisena globaaleja ongelmia ratkovaan Rooman klubiin.

​Turun yliopiston tiedote 16.3.2017
Julkaisuvapaa 21.3.2017 kello 17.00

Elämäkertateos julkaistaan tiistaina 21.3.2017 klo 17.00–18.30 Mothership of Work’in tiloissa Helsingin Punavuoressa (Pieni Roobertinkatu 9, Helsinki). Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, toivomme kuitenkin ilmoittautumista etukäteen: laura.pouru@utu.fi, p. 050 3290 711.

Pentti Malaska oli myös aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija, joka halusi perustaa suomalaisen energiapolitiikan tieteellisen tutkimustiedon pohjalle. Pentti Malaska oli toimeltaan tilastomatematiikan professori ja koulutukseltaan sähkötekniikan tohtori, mutta hänen tutkimustyönsä ylitti kaikki oppiainerajat aina strategiseen johtamiseen, teoreettiseen filosofiaan ja syväekologiaan.

‒ Kirja on koottu kunnianosoituksena tulevaisuudentutkimuksen pioneerille, jota ilman Suomeen ei olisi kehittynyt nykyistä vahvaa tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin kulttuuria, Tulevaisuuden tutkimuksen seuraa tai Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskusta. Toivomme, että tämän kirjan myötä Pentin kuolemattomat ajatukset jatkavat eteenpäin ja inspiroivat seuraavien sukupolvien tulevaisuudentutkijoita ja muita paremman maailman rakentamisesta kiinnostuneita lukijoita, kertoo professori Markku Wilenius, yksi kirjan toimittajista.

Elämäkertateoksen ovat toimittaneet Laura Pouru, Markku Wilenius, Karin Holstius ja Sirkka Heinonen. Kirja julkaistaan Tulevaisuuden tutkimuksen seuran Tulevaisuussarjassa ja se on laadittu Turun kauppakorkeakoulun tukisäätiön apurahoituksella.

Kirjan voi tilata pdf-muodossa Tulevaisuuden tutkimuksen seuran ja Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen verkkosivuilta (http://www.tutuseura.fi/ ja www.utu.fi/ffrc). Painetun kirjan voi tilata Tulevaisuuden tutkimuksen seuralta.

Huhtikuussa 2017 Tulevaisuuden tutkimuskeskus avaa myös Pentti Malaskan nimeä kantavan tulevaisuuspalkintohaun. Palkinnon arvo on 30 000 euroa, ja sillä halutaan tukea rohkeaa, rajat ylittävää, eteenpäin katsovaa keksintöä, konseptia tai toimintatapaa, joka rakentaa parempaa globaalia tulevaisuutta. Sekä professori Malaskan elämäkertateoksen julkaisu että tulevaisuuspalkinnon jakaminen ovat osa Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen 25-vuotisjuhlavuotta.

Lisätietoja:
Laura Pouru, projektipäällikkö, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto