Elämysten matematiikka -näyttelyssä pähkäillään salakoodien ja sävellysten parissa

13.04.2015

Vuorovaikutteinen Elämysten matematiikka -näyttely tutustuttaa kävijät matematiikan ja loogisen ajattelun maailmaan. Maailmaa kiertänyt näyttely on esillä Turun Logomossa 4.–24.5.2015.

​Turun yliopiston tiedote 13.4.2014

Elämysten matematiikka -näyttelystä kävijä löytää 25 innostavaa näyttelyesinettä. Mukana on esimerkiksi salakoodi, jonka viestin ratkaisemiseksi vaaditaan loogista ajattelua. Kävijät pääsevät myös rakentamaan Leonardo da Vincin kehittelemää siltaa puupaloista ilman kiinnitysvälineitä. Lisäksi osallistujat kokeilevat, miltä Mozartin sävellys kuulostaa, kun sen 16 tahtia sekoitetaan eri järjestykseen.

Näyttely saapuu Turkuun Saksan Gießenissä sijaitsevasta Mathematikum-matematiikkamuseosta, jossa se on kehitetty yhdessä matematiikan opiskelijoiden kanssa.

– Maailmaa kiertänyt näyttely on innostanut jo yli miljoona kävijää kokeilun ja päättelyn pariin. Tapahtuma on suunnattu kaikenikäisille – erityisesti perheille ja koululaisille, kertoo Elämysten matematiikka ja muuta jännittävää ry:n puheenjohtaja Sara Nganga.

Kierrokset ja työpajat tutustuttavat vieraisiin kieliin

Tapahtumassa järjestetään kierroksia paitsi suomeksi ja ruotsiksi, myös saksaksi ja englanniksi. Kävijät pääsevät ratkaisemaan kieltä ja matemaattista ajattelua vaativia pähkäilytehtäviä. Ryhmille tarjotaan myös pidempiä työpajoja, joissa esimerkiksi kaksi koulua kilpailevat yhteistyötaidoissa, loogisessa ajattelussa ja vieraalla kielellä työskentelyssä.

– Ainerajat ylittävässä projektissa on mukana useita toimijoita niin luonnontieteellisiltä aloilta kuin kielenopetuksen puolelta. Näyttely innostaa lapsia ja nuoria matematiikan pariin sekä tarjoaa heille jännittäviä ja odottamattomia ilmiöitä luokkahuoneen ulkopuolelta ja täten lisää heidän uteliaisuuttaan matemaattisia ilmiöitä kohtaan, Nganga sanoo.

Vieraskieliset, aktiivisesti osallistumaan kannustavat kierrokset ja työpajat tarjoavat kävijöille mahdollisuuden oppia kieltä käytännössä. Näyttelyn oheismateriaali puolestaan antaa opettajille välineitä osallistavan ja innostavan opetuksen suunnitteluun.

Maria Lahdenranta
puh: +358 44 2523812

***

Järjestäjä: Elämysten matematiikka ja muuta jännittävää ry (puheenjohtaja: filosofian tohtori Sara Nganga)

Yhteistyökumppanit: Goethe-Institut Finnland, Turun kaupunki, Visit Turku, Saksan suurlähetystö, Suomalais-saksalainen yhdistys Turku, Sunborn Catering Oy, DB Schenker, Bauhaus, Opetus.tv sekä Turun yliopiston Kieli- ja käännöstieteiden laitos (saksan kieli).

Elämysten Matematiikka -näyttelyn edustajat sekä Turun yliopiston Matematiikan ja tilastotieteen laitos ja LUMA-keskus ovat paikalla Turun Tieteen päivillä 8. toukokuuta Hansa-kauppakeskuksessa. Nähtävillä on myös osa näyttelyn esineistä.

Goethe-Institut Finnland järjestää yhteistyössä hankeryhmän kanssa näyttelyyn liittyen täydennyskoulutusta opettajille. Tilaisuudet tarjoavat niin kielen- kuin luokanopettajille välineitä lähestyä kieltä loogisen ajattelun ja omakohtaisen kokeilun kautta.

Lisätietoja näyttelystä: http://opetus.tv/extrat/elamysten-matematiikka/. Sisäänpääsymaksu 3,8/5/7 €.

Luotu 13.04.2015 | Muokattu 02.08.2021