Eliittiä vai kansan edustajia? Kansanedustajien sosioekonominen tausta tarkastelussa Pikkuparlamentissa 9.4.

02.04.2015

Ovatko kansanedustajat kansasta erkaantunutta eliittiä? Onko yhteiskuntaan muodostunut muusta yhteiskunnasta erillinen poliittinen luokka? Miten suomalaisten ja britannialaisten kansanedustajien sosioekonominen tausta on muuttunut sotienjälkeisissä yhteiskunnissa?

​Turun yliopiston tiedote 2.4.2015

Näihin kysymyksiin vastataan 9.4.2015 klo 13‒15 Suomen Lontoon instituutin ja Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen järjestämässä iltapäiväseminaarissa eduskunnan Pikkuparlamentissa.

Tilaisuudessa puhuvat University College Londonin Constitution Unit -tutkimuskeskuksen tutkijat Jennifer Hudson ja Rosie Campbell. He johtavat tutkimushanketta, jossa analysoidaan tilastollisen aineiston pohjalta, miten britannialaisten kansanedustajien ja ehdokkaiden profiili on muuttunut vuosina 1945‒2015. Tutkimushankkeen yhteydessä kootaan kaikille avoin data-aineisto poliitikkoprofiilien muutoksista.

Brittitutkijoiden lisäksi tilaisuudessa puhuu Eduskuntatutkimuksen keskuksen erikoistutkija Erkka Railo ja vihreiden kansanedustajana vuosina 1987‒1991, 1995‒2007 ja 2011‒2015 toiminut Osmo Soininvaara.

Suomen eduskuntavaalit ovat 19.4. ja Britannian parlamenttivaalit 7.5.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Luotu 02.04.2015 | Muokattu 30.07.2021