Elintarvikeinnovaatioita ja tulevaisuuden työkaluja VARRU-ruokaketjun seminaarista

03.11.2014

Mikä elää Varsinais-Suomessa keskivertoyksilöä pidempään ja syö omassa rehustamossa tuotettua ruokaa? Mikä oli vuoden 2013 Tähtituote-finalisti, jonka valmistajalla on jo yli 100 vuoden historia? Mikä kasvaa kapselista ja voi tehdä sinustakin ammattipuutarhurin? Varsinais-Suomen ruokaketjun kehittämishankkeen Varsinaista Voimaa! -päätösseminaarissa kuullaan muun muassa näistä varsinaissuomalaisista elintarvikeinnovaatioista.

​Turun yliopiston toteuttaman Varsinais-Suomen ruokaketjun kehittämishankkeen (VARRU) päätösseminaari suuntaa katseet tulevaisuuteen ja niihin valtaviin voimavaroihin, joita Varsinais-Suomen ruokaketjulla on tarjota.

Seminaari järjestetään tiistaina 18.11. kello 8.30-12.00 Turun Mauno Koivisto –keskukseen Biocityyn (Tykistökatu 6). Media on tervetullut seuraamaan seminaaria.

Seminaarissa kuullaan niin ruokaketjun hallinnasta, jalostusasteen merkityksestä, innovaatioista kuin ruuan tulevaisuudestakin. Yritysnäkökulmaa tuovat elintarvikealan edelläkävijät: turkulainen Roberts, lietolainen Huttulan Kukko ja turkulainen Plantui.

Tarjolla on myös työvälineitä tulevaisuuden liiketoiminnan tueksi. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tulevaisuustyökalulla yritykset saavat eväitä tulevaisuuden ennakointiin ja suunnitteluun. Helposti käyttöön otettavien menetelmien avulla yritys voi haistella tulevia trendejä ja pääsee näin askeleen edelle kilpailijoitaan.
Tapahtumassa kuullaan Varsinais-Suomen elintarvikeyritysten tulevaisuuden näkymistä. VARRUn selvityksessä kartoitettiin ruokaketjun vahvuuksia, alueellisuuden merkitystä ja miltä tulevaisuus näyttää elintarvikeyritysten näkökulmasta.

Juuri käynnistyneestä Food from Finland -elintarvikevientiohjelmasta kertoo Finpron toimialajohtaja Esa Wrang. Korkealaatuisille suomalaisille elintarvikkeille on kysyntää kansainvälisesti ja ohjelman tavoitteena onkin Suomen elintarvikeviennin kaksinkertaistaminen vuoteen 2020 mennessä.

Food from Finland -ohjelmaan voivat osallistua kaikki Suomen elintarvikealan yritykset ja alan toimijat.

Varsinais-Suomen ruokaketjun kehittämishanke on koonnut yhteen ruokaketjun toimijoita lähes neljän vuoden ajan. Yhdessä alueen elintarvikeyritysten kanssa on paneuduttu muun muassa myyntiin, tuotekehitykseen, markkinointiin ja logistiikkaan. Yksi hankkeen keskeisistä teemoista on ollut paikallisen ruuanmahdollisuudet julkisissa hankinnoissa ja ruuantuotannon aluetaloudelliset vaikutukset. Tärkeässä osassa on ollut myös alueen tuotteiden esiintuominen kuluttajille.

Hanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa 2007–2013 ja sitä rahoittaa Varsinais-Suomen ELY-keskus. Hanketta toteuttavat Turun yliopiston erillislaitokset Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, Brahea-keskus ja Tulevaisuuden tutkimuskeskus.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista 10.11. mennessä. Toivomme, että voisitte välittää tietoa seminaarista lukijoillenne ja kuuntelijoillenne.

www.facebook.com/viljavarsinaissuomesta

**