Elokuva ja radikaalit aktivistit esittelevät Yhdysvaltain Vietnamin sodan vastaisen toiminnan

04.05.2017

Yhdysvaltalainen opiskelija-aktivismi ja siitä kummunnut vuosikymmeniä jatkunut kansalaisaktivismi nostetaan esille elokuvanäytös kaupunginkirjaston Studiossa. War/Peace -dokumenttielokuvaan yleisön johdattavat Weather Underground -liikkeen johtajat Bill Ayers ja Bernardine Dohrn.

​Turun yliopiston tiedote 4.5.2017

Elokuva esitetään ja Ayers ja Dohrn esiintyvät lauantaina 13.5. kello 13.00–16.00 Turun kaupunginkirjaston Studio-auditoriossa (Linnankatu 2). Tapahtuman järjestävät Turun yliopiston John Morton -keskus, International Institute for Popular Culture sekä Turun kaupunginkirjasto.

Weather Underground on Yhdysvalloissa 1969 perustettu radikaali vasemmistolainen opiskelija-aktivistiliike, jonka tavoitteena oli luoda salainen vallankumouksellinen puolue, joka kaataisi Yhdysvaltain hallituksen. Liike tuli tunnetuksi erityisesti Vietnamin sodan vastustajina. Ryhmä myös pommitti pääasiassa valtionhallinnon rakennuksia kuten poliisiasemia, Pentagonia ja Capitol-kukkulan rakennuksia sekä pankkeja. Liikkeen toiminta alkoi hajaantua Vietnamin sodan päätyttyä 1973 ja sen toiminta lakkasi 1977.

Yhdysvaltalaiseen kansalaisaktivismiin tutustaan Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimukseen keskittyneen John Morton –keskuksen, IIPC:n ja kaupunginkirjaston elokuvaillassa War/peace -elokuvan myötä. Elokuvaan johdattavat Weather Underground -liikkeen perustajiin kuuluneet Bill Ayers ja Bernadine Dohrn.
Ayers on myöhemmin tullut tunnetuksi työstään peruskoulutuksen teoreetikkona sekä viime vuosina Barack Obaman tukijana. Obama on kuitenkin joutunut pitämään tietyn etäisyyden Ayersin tämän menneisyyden vuoksi. Viime vaalien aikana Ayers protestoi voimakkaasti Donald Trumpin valintaa vastaan.
Ayers ja Dohrn esiintyvät ensimmäistä kertaa Suomessa. Esittelyn jälkeen yleisöllä on mahdollisuus esittää heille kysymyksiä.

Tilaisuus on maksuton. Otteen dokumentista voi katsoa osoitteessa http://www.warpeacemovie.com/

Toivomme, että voitte kertoa tapahtumasta jo etukäteen yleisöllenne. Toivotamme teidät myös tervetulleeksi tekemään juttua aiheesta. Ayersin ja Dohrnin haastattelusta voi sopia projektitutkija Ilmari Pirkkamaan kanssa (p. 029 450 3097, ilmari.pirkkamaa@utu.fi).

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 04.05.2017 | Muokattu 04.05.2017