Entiset kongressiedustajat johdattavat yleisöluennolla Yhdysvaltain välivaaleihin

27.08.2018

Entiset kongressiedustajat, republikaani Tom Davis ja demokraatti Martin Frost, saapuvat keskiviikkona 29.8. Turun yliopistolle keskustelemaan Yhdysvaltain välivaaleista. Kaikille avoin tilaisuus pidetään Educarium-rakennuksen (Assistentinkatu 5) luentosalissa Edu2 kello 14.00 alkaen.

​Turun yliopiston tiedote 27.8.2018

Virginialainen republikaani Tom Davis ja texasilainen demokraatti Frost saapuvat Turun yliopistolle tilaisuuteen, jossa he johdattavat välivaaleihin ja Yhdysvaltojen poliittiseen järjestelmään. Keskusteluun nousevat muun muassa kysymykset, millä tavoin rotusyrjintä ja poliittinen murros vaikuttavat vaalien tuloksiin, miksi Yhdysvaltain äänestäjät siirtyvät keskeltä marginaaleihin ja miten raha vaikuttaa Yhdysvaltojen politiikkaan.

Alustusten jälkeen yleisöllä on mahdollisuus keskustella heidän kanssaan. Tilaisuus on kokonaan englanninkielinen

Davis ja Frost julkaisivat vuonna 2014 teoksen The Partisan Divide: Congress in Crisis, joka pureutuu Yhdysvaltojen poliittisen järjestelmän, erityisesti kongressin, rakenteellisiin ongelmiin. Davisin ja Frostin mukaan rakenteelliset ongelmat johtavat muun muassa lainsäädäntötyön jumiutumiseen.

Turussa kaksikko puhuu myös meneillään olevista välivaaleista. Yhdysvalloissa järjestetään välivaalit aina kaksi vuotta presidentinvaalien jälkeen. Välivaaleissa valitaan kaikki kongressin alahuoneen 435 edustajaa sekä kolmannes kongressin ylähuoneen senaattoreista.

Välivaaleissa äänestetään eri osavaltioissa pitkin syksyä, mutta merkittävin vaalipäivä on 6.11.

Tapahtuman järjestää Turun yliopistossa Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus ja sitä tukee Yhdysvaltain Suomen suurlähetystö.

John Morton -keskuksen projektitutkija Malla Lehtosen kanssa (p. 029 450 3097, malla.lehtonen@utu.fi).

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 27.08.2018 | Muokattu 27.08.2018