Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu? Kasvatustieteen päivät Turussa 17.–18. marraskuuta

15.11.2016

Suomessa ja muissa pohjoismaissa koulutuksella on ollut perinteisesti merkittävä rooli yhteiskunnallisen tasa-arvon lisääjänä. Tänään koulutus on tasa-arvon suhteen suurten haasteiden edessä. Miten käy koulutuksellisen tasa-arvon nopeasti muuttuvassa ja eriarvoistuvassa yhteiskunnassa? Kysymykseen etsitään vastauksia valtakunnallisilla, Turun yliopistossa 17.–18.11. järjestettävillä kasvatustieteen päivillä. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan.

​Turun yliopiston tiedote 15.11.2016

Kasvatustieteen päivät pureutuvat erittäin ajankohtaiseen teemaan kysyen muun muassa mitä nykyinen koulutuspolitiikka ja rajut budjettileikkaukset merkitsevät koulutukselliselle tasa-arvolle, voiko koulu olla tasa-arvoisempi kuin sitä ympäröivä yhteiskunta, onko koko tasa-arvon käsite saamassa uusia merkityksiä ja miltä näyttää koulutuksen tasa-arvo kansainvälisesti?

Päivien pääpuhujina toimivat professori Diane Reay Cambridgen yliopistosta Iso-Britanniasta ja professori Martin Thrupp Waikaton yliopistosta Uudesta-Seelannista. Professori Reay tarkastelee puheessaan englantilaista koulutusta ja nykyisiä koulutuspoliittisia ratkaisuja, joiden avulla on pikemminkin ylläpidetty kuin vähennetty yhteiskuntaluokkien välistä eriarvoisuutta ja valtasuhteita.  Työväenluokkataustaisille oppilaille koulu merkitsee useammin epäonnistumisen kokemuksia ja nöyryytyksiä kuin mahdollisuutta itsensä kehittämiseen ja hyvään elämään.

Professori Reay pitää luentonsa otsikolla How possible is educational equality in an unequal society? Lessons from England torstaina 17.11. kello 10.30–11.30  Educarium-rakennuksen luentosalissa s. Edu 1 (Assistentinkatu 5)

Professori Thruppin luento Teachers and social inequality: should we ignore social contexts, downplay  them, or really embrace them? käsittelee kansainvälisestä vertailevasta näkökulmasta opettajan asemaa heidän joutuessaan kohtaamaan ja käsittelemään eriarvoisuutta koulun arjessa.  Hänen mukaansa paras tapa lisätä tasa-arvoa eriarvoisessa maailmassa on ottaa huomioon oppilaiden erilaiset sosiaalitaustat ja lisätä opettajien tietoisuutta niistä. Luento on perjantaina 18.11. klo 11–12 Educarium-rakennuksen luentosalissa Edu 1.

Symposiumin esityksissä ja keskusteluissa tarkastellaan, onko valinnanvapauden ja koulujen profiloitumisen myötä tasa-arvo hiipumassa Suomen maineikkaasta peruskoulusta? Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen professori Jouni Välijärven ja opetushallituksen opetusneuvos Arja-Sisko Holapan vetämä symposium järjestetään torstaina 17.11. klo 14.30–16.  Educarium-rakennuksessa luentosalissa Edu 3.

Perjantaina 18.11. kello 14.30 alkaen järjestetään päivien teemasta paneeli, jossa keskustelijoina ovat Helsingin yliopiston kasvatuksen ja koulutuksen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon  apulaisprofessori Kristiina Brunila, Turun yliopiston sosiologian professori Jani Erola, Itä-Suomen yliopiston sosiologian professori Leena Koski ja Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen   professori Jouni Välijärvi. Paneelin vetäjänä toimii Turun yliopiston kasvatustieteiden apulaisprofessori Tero Järvinen.

Päivien järjestelyistä vastaavat Suomen kasvatustieteellinen seura, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta ja sen kaksi laitosta: kasvatustieteiden laitos ja opettajankoulutuslaitos sekä niiden tutkimuskeskukset, CELE ja OTUK. Päiville osallistuu yhteensä 550 kasvatusalan asiantuntijaa.

Kasvatustieteen päivien koko ohjelma löytyy osoitteesta: http://www.utu.fi/fi/sivustot/kasvatustieteenpaivat2016/ohjelma/Sivut/home.aspx.

Media on tervetullut seuraamaan kaikkia osuuksia.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: kasvatustieteen professori Risto Rinne, joka on laajasti tutkinut suomalaista ja kansainvälistä koulutuspolitiikkaa ja koulunvalintaa, sähköposti rinne@utu.fi  p. 02 333 8818 ja 040 724 8911

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 15.11.2016 | Muokattu 15.11.2016