Esineiden internetistä apua pk-yrittäjien arkeen

19.06.2018

Turun yliopistossa on tehty laaja-alaisesti työtä pk-yritysten digitalisaation edistämiseksi. Digitalisaation tunnettuja ja tunnistamattomia esteitä ratkottiin myös DigiKoeAjo-hankkeessa, joka toteutettiin Varsinais-Suomen liiton Alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoituksella.

​Turun yliopiston tiedote 19.6.2018

DigiKoeAjossa työinformatiikan tutkimusryhmä toteutti IoT-laitekokeiluja 20 pk-yrityksessä tukeakseen näiden teknistä ymmärrystä ja kykyä hyödyntää uusia teknisiä ratkaisuja osana liiketoimintaansa.

IoT eli Internet of Things, suomeksi esineiden internet, tarkoittaa lyhyesti internetin välityksellä toimivaa laitteiden, rakennusten, järjestelmien ja ihmisten välistä kommunikointia ja tiedonvälitystä.

– IoT:n moninaiset käyttötarkoitukset aina välineiden ja hyödykkeiden paikantamisesta rakennustilojen lämpötilan ja kosteuden mittaukseen ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta erilaisista lähtökohdista tulevien yritysten keskuudessa, hankkeen koordinaattori, projektitutkija Mikko Vermanen taustoittaa.

Yhteensä 22 laitekokeilua eri toimialoja edustavissa kohdeyrityksissä tarjosi tukun mielenkiintoisia löydöksiä, joista hyötyivät sekä IoT:n käyttöönottoa suunnittelevat pienet ja keskisuuret yritykset että tuotteidensa kehityksestä kiinnostuneet IoT-palveluntarjoajat.

– Useat kohdeyritykset raportoivat käynnistäneensä DigiKoeAjon pohjalta pysyvän hankinnan valmistelut, levittäen sanomaa edelleen omiin verkostoihinsa. Lisäksi yksi DigiKoeAjon laitetoimittajista lanseerasi hankkeen myötä uuden, tehokkaammin pk-yritysten tarpeisiin vastaavan palvelukonseptin, Vermanen kertoo.

Hankkeen tuloksista on laadittu raportti Turku Centre for Computer Sciencen julkaisusarjaan. Raportista voi lukea, miten IoT-ratkaisut helpottavat yrittäjän arkea ja mitkä ovat käyttöönoton keskeisimmät haasteet. Raportti löytyy osoitteesta: http://tucs.fi/publications/view/?pub_id=tVeHoAkTu18a

Raportti sisältää yksinkertaiset käytännön ohjeet pk-yrityksille nopeaan DigiKoeAjoon: https://www.instagram.com/p/Bd2JkeBl9aF/?taken-by=workinformatics

Lisätietoja:
Mikko Vermanen,