Euroopan komission rahoitus Turun yliopiston SELMA-keskuksen koordinoimalle kulttuuristen traumojen siirtymistä käsittelevälle hankkeelle

03.09.2018

Euroopan komission European Remembrance -ohjelma on myöntänyt rahoituksen monitieteiselle tutkimushankkeelle “#NeverAgain: Teaching Transmission of Trauma and Remembrance through Experiential Learning”. Kaksivuotisen hankkeen tavoitteena on tarkastella kätkettyjä vihamekanismeja, ennakkoluuloja ja normalisoituja alistamisen käytäntöjä, jotka opitaan sukupolvelta toiselle siirtyvien traumojen ja niitä ylläpitävien, usein harmittomilta vaikuttavien arkielämän käytäntöjen välityksellä. Hanketta koordinoi Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen tutkimuskeskus SELMA: Centre for the Study of Storytelling, Experientiality and Memory.

Turun yliopiston tiedote 3.9.2018

Hankkeen kumppanit Suomesta, Tanskasta, Bosnia-Hertsegovinasta, Romaniasta, Saksasta, Liettuasta, Puolasta ja Italiasta tuottavat neljä paikallisten tapahtumien rypästä omissa yhteisöissään kokeillakseen kokemuksellisen oppimisen työkaluja.

– Tapahtumat kytkeytyvät yhteisöjen historian kannalta keskeisiin tapahtumiin, kuten holokaustiin, Bosnian sotaan ja koko Eurooppaa koskevaan pakolaiskriisiin, hankkeen vastuullinen johtaja, SELMA-tutkimuskeskuksen johtaja ja yleisen kirjallisuustieteen professori Hanna Meretoja kertoo.

Hanke pyrkii kehittelemään työkaluja, jotka mahdollistavat ylisukupolvisesti siirtyvien kollektiivisten traumojen vahingollisten seurausten kokemuksellisen ymmärtämisen ja sen hahmottamisen, miten ne aiheuttavat nykypäivään ulottuvia vihan ja koston kierteitä.

– Esimerkiksi sotiin liittyvän seksuaalisen väkivallan trauma siirtyy usein eteenpäin sukupolvelta toiselle, ja sillä voi olla vahingollisia seurauksia uusien sukupolvien tavoille käsittää oma seksuaalisuutensa. Myös erilaiset rasismin muodot kytkeytyvät usein arkisiin puhetapoihin ja tulevat normalisoiduksi nykyisessä poliittisessa ilmastossa, jossa oikeistopopulismi on noussut yhä näkyvämpään asemaan. Yksi esimerkki tästä on vihapuheen kutsuminen ”maahanmuuttokriittisyydeksi”, Meretoja toteaa.

Hankkeen tapahtumat tuovat yhteen noin 450 opiskelijaa ja opettajaa sekä noin 500 eri yhteisöjen jäsentä. Suuren yleisön hanke tavoittaa avoimen nettisivuston välityksellä sekä käyttämällä tapahtuma-hashtageja sosiaalisessa mediassa.

Hankkeen tulokset esitellään Turun yliopiston kesäkuussa 2019 emännöimässä konferenssissa “#NeverAgain: Teaching Transmission of Trauma and Remembrance through Experiential Learning”, joka kokoaa yhteen 50–100 ammattilaista ja nuorta ihmistä eri puolilta Eurooppaa työelämän eri aloilta ja julkiselta sektorilta, kuten yliopistoista, järjestöistä, museoista ja muistitietojärjestöistä.

– Hankkeen tuloksena tuotetaan kansalliset rajat ylittävä kaikille avoin ja esimerkiksi koulujen ja museoiden käyttöön soveltuva oppimisalusta, joka tarjoaa erilaisia kokemuksellisia oppimistyökaluja ja verkko-opetuksena toimivia webinaareja ja kasvatuksellisia videopelejä, Meretoja kertoo.

Hankkeen vastuullinen johtaja on SELMA-keskuksen johtaja, yleisen kirjallisuustieteen professori Hanna Meretoja, ja hankkeen projektikoordinaattorina toimii SELMAn postdoc-tutkija Nena Močnik.

>> SELMA-keskuksen verkkosivusto

Lisätietoa: