Euroopan lintutieteilijät saapuvat Turkuun

10.08.2017

Lintujen tutkimuksen uusimmat menetelmät ja tulokset ovat esillä Turussa järjestettävässä kansainvälisessä lintututkijoiden kongressissa 11th Conference of the European Ornithologists’ Union (EOU2017). Turun yliopiston biologian laitoksen isännöimä tapahtuma järjestetään Yliopistonmäellä 18.8.–22.8.2017. Tapahtuma tuo Turkuun yli 400 osallistujaa 38:sta eri maasta. Kongressivieraat tutustuvat myös lähiseudun luontokohteisiin.

​Turun yliopiston tiedote 10.8.2017

Paikallisia järjestelyjä johtaneen yliopistonlehtori Toni Laaksosen mukaan kongressit ovat tutkijoille tärkeitä, sillä siellä raportoidaan uusimpia, usein vielä julkaisemattomia, tuloksia ja luodaan yhteistyöverkostoja.

– Kongressin ohjelmassa on monipuolisia esityksiä molekyyligenetiikasta lintukantojen muutoksiin. Vahvasti esillä ovat muun muassa uusien paikannustekniikoiden, satelliitti-, GPS-, ja valopaikantimien mahdollistamat tutkimukset lintujen muutto- ja ravinnonhakukäyttäytymisestä, Laaksonen kertoo.

Esimerkiksi yksi kongressin pääesiintyjistä, maailmankuulu ranskalainen albatrossitutkija Henri Weimerskirch, on tutkinut albatrossien vähenemisen syitä yhdistämällä pesimätuloksen ja hengissä säilymisen tutkimuksen GPS-paikantimilla tehtävään saalistusalueiden seurantaan.

– GPS-seuranta on osoittanut, että albatrossien vähenemisen tärkein syy on valtamerten pitkäsiimakalastuksen sivusaaliiksi joutuminen. Tietoja käytetään nykyisin albatrossien suojelukäytäntöjen kehittämiseen avomerikalastuksessa, Weimerskirch kertoo.

Maanantaina 21.8. kongressivieraat jalkautuvat tutustumaan lähiseudun luontokohteisiin Birdlife Suomen oppaiden opastamina. Ryhmiä vierailee Mynämäen Mietoistenlahdella, Kurjenrahkan kansallispuistossa, Teijon kansallispuistossa, Salon Halikonlahdella, Seilin saarella, Hangon lintuasemalla ja Turun Ruissalossa. Kaikissa kohteissa ruokailut järjestetään yhdessä paikallisten matkailuyrittäjien kanssa.

Turun kaupungin ja Visit Turun kongressipäällikkö Sari Ruusumo sanoo, että kongressit ovat suuri matkailutulon lähde ja ornitologian kongressin arvioidaankin tuovan Turun seudulle jopa 800 000 euroa matkailutuloa.

Maanantai-iltana kongressin yhteydessä järjestetään myös suurelle yleisölle suunnattu Lintuilta, jossa kuullaan ensin lintutieteen historiasta Suomessa ja linnuston nykytilanteesta, minkä jälkeen Turun yliopiston ja Luonnontieteellisen keskusmuseon lintuasiantuntijat vastaavat yleisökysymyksiin kaikesta mahdollisesta lintuihin liittyvästä. Kysymyksiä voi lähettää asiantuntijoille arvioitavaksi myös etukäteen sähköpostilla: toni.laaksonen@utu.fi.

Lintuilta järjestetään Yliopistonmäellä Natura-rakennuksen luentosalissa IX klo 18.00–20.00. Paikalle on opastus Henrikinkadulta, Kerttulinkadulta ja Hämeenkadulta. Tapahtuman aikaan yliopistonmäen henkilökunnan pysäköintialueet ovat vieraiden vapaasti käytettävissä.

Media on tervetullut seuraamaan kongressia ja lintuiltaa sekä tutkijoiden mukaan luontoretkille. Lisätietoja saa kongressin www-sivuilta www.utu.fi/eou; Toni Laaksoselta, p. 050 5288 117, sähköposti toni.laaksonen@utu.fi ja Jon Brommerilta jon.brommer@utu.fi 050 5343360 (ruotsiksi) Retkien osalta lisätietoa saa myös Aleksi Lehikoiselta aleksi.lehikoinen@helsinki.fi; 045 1375 732.

Yleisötapahtuma: http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Sivut/tule-kysymaan-linnuista-turun-yliopiston-lintuiltaan.aspx

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 10.08.2017 | Muokattu 10.08.2017