Euroopassa edistetään veden kestävää käyttöä suomalaisvoimin

29.06.2015

Tutkimuspäällikkö Tuomas Valtonen Turun yliopistosta on valittu Euroopan vesisektorin teknologiayhteisön hallitukseen, joka edistää vesialan tutkimusta ja veden kestävää käyttöä.

​Turun yliopiston tiedote 29.6.2015

Euroopan vesisektorin teknologiayhteisö (Water Supply and Sanitation Technology Platform, WssTP) edistää vesialan tutkimusta, kilpailukykyä ja veden kestävää käyttöä. Tuomas Valtonen valittiin järjestön hallituksen jäseneksi kaudelle 2015–2017.

– WssTP on merkittävä vesisektorin yhteenliittymä, johon kuuluu Euroopan suurimpia vesialan teollisuustoimijoita. Itselleni on suuri kunnia ja mahdollisuus osallistua Euroopan laajuisen järjestön ohjaamiseen, joka pyrkii vastaamaan maailman kasvaviin haasteisiin veden riittävyyteen, veden laatuun ja vesimassojen hallintaan liittyen, Valtonen toteaa.

Valtonen valittiin WssTP:n hallitukseen ainoana yliopiston edustajana. Hän on nykyisen hallituksen toinen suomalainen edustaja.

– Jäsenenä haluan edistää pohjoisen Euroopan osallistumista vesisektorin strategian suunnitteluun. Toivon saavani myös yliopistojen ja tutkimusyhteisöjen äänen kuulumaan voimakkaammin. Lisäksi pidän tärkeänä tiivistää yhteistyötä EU:n ja muiden alueiden välillä, kuten Aasian, Etelä-Amerikan ja Afrikan, Valtonen sanoo.

Suomen vesialan osaamista hyödynnetään EU:ssa ja Kiinassa

Valtosen johtama tutkimusryhmä on lisäksi saanut veden laatuun liittyvän koordinaatiotehtävän Kiinan ja EU:n vesialan yhteistyöorganisaatiossa. Kiina ja EU ovat tehneet vuodesta 2012 lähtien vesialan yhteistyötä China Europe Water Platform (CEWP) -järjestössä.

– Kiinan ympäristömarkkinat ovat voimakkaassa kasvussa, ja niissä on monenlaisia vientimahdollisuuksia eurooppalaisille ja myös suomalaisille vesisektorin toimijoille. Vedenlaadun koordinaatiovastuu mahdollistaa laajempia keskusteluyhteyksiä Kiinan vesialan viranomaisten ja tutkimuslaitosten kanssa, kun koordinoimme EU-tasolla vesialan yhteistyötä Kiinan kanssa, Valtonen toteaa.

Vedenlaatu liittyy useisiin muihin CEWP:n teema-alueisiin, joiden puitteissa EU:ssa rakennetaan vesialan yhteistyötä Kiinan kanssa. Tällä hetkellä Kiinaan suuntautuvaa yhteistyötä valmistellaan yhdessä muun muassa Tanskan, Portugalin ja Ranskan koordinaattoreiden ja tutkimusorganisaatioiden kanssa.

– Mielestäni vedenlaadun koordinaatiovastuu CEWP:ssä avaa suomalaisille yrityksille ja tutkimusryhmille entistä suorempia reittejä päästä mukaan Kiinan vesisektorin kasvaville markkinoille, Valtonen sanoo.

>> Kuva Tuomas Valtosesta: https://apps.utu.fi/media/kuvat/tuomas_valtonen.jpg

Tiedotetta päivitetty 9.7.2015 tietojen tarkennuttua.

Luotu 29.06.2015 | Muokattu 04.08.2021