Eurooppalaisen kuvantamisverkoston turkulainen yksikkö esittelee toimintaansa

23.11.2016

Turku BioImaging avaa kuvantamiskeskuksensa ovet tutkijoille ja suurelle yleisölle joulukuun alussa. Keskus on osa eurooppalaista Euro-BioImaging (EuBI) kuvantamisverkostoa, joka tarjoaa tutkijoille mahdollisuuden käyttää heidän tarvitsemiaan moderneja kuvantamisteknologioita eri puolilla Eurooppaa. Turun yksikön erikoisuus on STED-mikroskooppi, jonka kehittäjä Stefan Hell voitti kemian Nobel-palkinnon vuonna 2014. Hell teki palkintoon johtaneen läpimurron työskennellessään Turun yliopistossa.

​Turun yliopiston tiedote 23.11.2016

Toukokuussa toimintansa aloittaneella Euro-BioImaging-verkostolla on 28 palvelukeskusta 14 Euroopan maassa. Yksi näistä on Turun yliopiston ja Åbo Akademin hallinnoima Suomen valomikroskopian palvelukeskus, joka tarjoaa asiantuntija-  ja kuvantamispalveluja Turun, Helsingin ja Oulun yliopistoissa.

Verkoston keskuksien tehtävänä on ohjata ja auttaa tutkijoita löytämään optimaaliset ratkaisut biolääketieteellisten kuvantamiseen liittyviin tutkimuskysymyksiin ja tarjota heidän käyttöönsä huipputeknologiaa. Kuvantamiseen käytettävät laitteet ovat vaatineet tähän asti tutkimusryhmiltä ja yliopistoilta suuria investointeja, mutta nyt kaikki tutkijat voivat verkoston avulla käyttää haluamiaan tekniikoita, vaikka omassa yliopistossa ei tarvittavaa laitetta olisikaan.

– Monella käyttäjällä on ajatus siitä, miten he voisivat ratkaista tutkimusongelman, mutta tutkimus ei pääse etenemään, kun sopivaa laitteistoa ei ole käytettävissä. Toiset käyttäjät taas painivat tieteellisten ongelmien kanssa, eivätkä ole tietoisia saatavilla olevista mahdollisuuksista, joita voitaisiin käyttää ongelman ratkaisemiseksi, kertoo Camilo Guzman, Suomen valomikroskopian palvelukeskuksen vetäjä.

Turun BioImaging -keskus saa avoimien ovien alla uuden STED-mikroskoopin. Avoimien ovien tavoitteena on esitellä uutta mikroskooppia sekä muita Turun keskuksen kuvantamislaitteita sekä tutkijoille että suurelle yleisölle. Avoimien ovien päivä järjestetään 1.12. kello 14-17 keskuksen tiloissa Biocityssä (Tykistökatu 6, Turku).

Biokuvantaminen tarkoittaa laajaa kirjoa biolääketieteellisen tutkimuksen tekniikoita, mm. mikroskopiatekniikat, magneetti- ja PET-kuvantaminen. Nämä tekniikat mahdollistavat laboratorioissa tehtävän perustutkimuksen soveltamisen esim. uusia lääkkeitä kehitettäessä tai potilaiden diagnostiikassa, ja edesauttavat siten lääketieteellisten läpimurtojen syntymistä.

**

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet