Eurooppalaiset populaarikulttuurin tutkijat koolla Turussa

29.07.2013

​Turun yliopiston tiedote 29.7.2013

IIPC (International Institute for Popular Culture) ja EPCA (European Popular Culture Association) järjestävät 31.7–2.8. Turun yliopistolla toisen kansainvälisen konferenssin, jonka osanottajat ovat populaarikulttuurin tutkijoita ympäri Eurooppaa.

Lontoossa 2012 alkanut EUPOP-konferenssien sarja pyrkii synnyttämään Eurooppaan populaarikulttuurin tutkijoiden seuran, jonka yhtenä erityisenä tehtävänä on kysyä, mitä eurooppalaisuudella ja populaarikulttuurilla on tekemistä keskenään ja voidaanko joillain edellytyksin puhua eurooppalaisesta populaarikulttuurista.

Hipit, panoraamat ja kuunatsit

Konferenssin kaksi keynote-puhujaa saapuu Yhdysvalloista, jonka emojärjestön pohjalta myös EPCA:tä organisoidaan. Professori Russell Reising (Department of English Language and Literature, University of Toledo, Ohio) puhuu 1960-luvun psykedeelisen kulttuurin uskonnollisista ulottuvuuksista ja alunperin turkulainen media-arkeologiaan erikoistunut professori Erkki Huhtamo (Design Media Arts, UCLA, Los Angeles) toteuttaa yhden 1800-luvun panoraamoihin liittyvän show-esityksen.

Konferenssin keskiössä ovat kysymykset äärioikeiston ja uusnatsien noususta Europassa, ja siitä miten populaarikulttuuri kierrättää, kommentoi, parodioi ja osittain myös vahvistaa äärikäyttäytymiseen liittyvää kuvastoa.

EUPOP2013 avauspäivän paneeli keskittyy Iron Sky-elokuvan inspiroimana keskustelemaan äärioikeistolaisesta kuvastosta viihdekulttuurissa ja konferenssin samana päivänä avaava Tukholman yliopiston tutkija Eva Kingsepp puhuu natsikuvaston viehätyksestä nykyisessä populaarikulttuurissa.

Konferenssin kotisivu: http://eupop2013.wordpress.com/

IIPC:n kotisivu: http://iipcblog.wordpress.com/