Eurooppalaiset yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijat kokoontuvat Turkuun 10.‒11.4.

08.04.2014

Turun yliopiston kauppakorkeakoululla järjestetään 10.‒11.4.2014 yrittäjyyskasvatuksen ja -koulutuksen tutkijoiden konferenssi, jossa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen ajankohtaisia teemoja ja kysytään myös, onko yrittäjyyttä ylipäätään mielekästä opettaa.

​Turun yliopiston tiedote 8.4.2014

Kauppakorkeakoululla (Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku) 10.‒11.4.2014 järjestettävän 3E Conference - ECSB Entrepreneurship Education Conference- seminaarin tavoitteena on herättää keskustelua yrittäjyyskasvatuksen uusista teemoista ja näkökulmista. Tutkijat nostavat esiin muun muassa kysymyksiä erilaisten pedagogisten mallien ja oppimisympäristöjen toimivuudesta yrittäjyyden opettamisessa, yrittäjyyden opettajien asenteista sekä erilaisten kulttuuristen raja-aitojen merkityksestä.

‒ Konferenssissa ei kaihdeta kriittistäkään keskustelua yrittäjyyden opettamisen mielekkyydestä, kertoo yrittäjyyden professori Ulla Hytti.

Konferenssin työtavat testaavat yrittäjyyskasvatuksen mallia

Konferenssin työskentelytavat simuloivat yrittäjyyskasvatuksen demokraattista mallia, jossa opettajat eivät ole tietoa jakavia auktoriteetteja vaan kyse on yhteisestä oppimisprosessista, johon sekä oppijat että opettajat osallistuvat.

‒ Osallistujilta edellytetään yrittäjämäistä asennetta. Esiintyjät eivät esimerkiksi saa käyttää tukenaan diaesityksiä, ja osallistujilta edellytetään konferenssiartikkeleihin tutustumista etukäteen. Tavoitteena on, että konferenssissa ei pidetä pitkiä esityksiä, vaan aikaa käytetään keskusteluun ja ymmärryksen yhteiseen rakentamiseen, Hytti sanoo.

Konferenssiin ei samasta syystä ole haluttu erikseen kutsua pääpuhujia, vaan pääpuheenvuorojen esittäjät on valittu konferenssin osallistujien joukosta.

Turun kauppakorkeakoulu vahva yrittäjyyden opettamisen tutkija

Konferenssin taustaorganisaationa ja vastuujärjestäjänä toimii European Council for Small Business (ECSB), jonka sihteeristö toimii Turun kauppakorkeakoulussa. ECSB on eurooppalainen yrittäjyystutkijoiden verkosto, joka on jäsen maailmanlaajuisessa International Council for Small Business (ICSB) järjestössä.

‒ Eurooppalaisen yrittäjyyskasvatuskonferenssin emännöiminen on merkittävä saavutus meille. Yrittäjyys, ja yrittäjyyskasvatus sen yhtenä alueena, on yksi Turun kauppakorkeakoulun tutkimuksen vahvuusalueista ja syy, miksi meitä pyydettiin konferenssin järjestäjäksi, Ulla Hytti kertoo.

Luotu 08.04.2014 | Muokattu 19.07.2021