Fästingforskare vill ha fästingprover

15.04.2015

Taigafästingens utbredning i Finland kartläggs. Forskare vid Åbo universitetet efterlyser allmänhetens hjälp i arbetet. Den som hittar en fästing bes skicka den till Zoologiska museet vid Åbo universitet där den artbestäms. Ifall den visar sig vara en taigafästing meddelas avsändaren om detta, och alla nya fynd av taigafästingen kommer att visas på webbsidan www.puutiaiset.fi.

​Meddelandet från Åbo universitetet 15.4.2015

I Finland förekommer två för människan skadliga fästingarter: den vanliga fästingen (Ixodes ricinus) och taigafästingen (Ixodes persulcatus). Taigafästingen och den vanliga fästingen kan leva på samma områden i naturen. Båda har samma värddjur: vilda däggdjur, husdjur och människor.

Taigafästingen har kommit till Finland österifrån.

– Hittills har den hittats från sex orter: Simo, Karleby, Närpes, Lembois, Kuhmo och Mekrijärvi i Ilomants. En så fläckvis förekomst tyder på att taigafästingen också förekommer i andra områden. Nu vill vi kartlägga taigafästingens utbredning, säger amanuens Ritva Penttinen som leder fästingforskningen.

Både den vanliga fästingen och taigafästingen sprider bakterier som orsakar borrelios, men taigafästingen har av estländska forskare konstaterats ha en några procentenheter högre förekomst av borrelia. Taigafästingen bär också på den sibiriska varianten av flaviviruset som orsakar fästingburen hjärninflammation (TBE), vilket har visat sig vara skadligare än den vanliga europeiska varianten.

Skicka i kuvert till universitetet

Forskare vid Åbo universitet ber allmänheten lämna in fästingprover för att fastställa taigafästingens utbredning. En fästing som hittats på den egna huden eller på ett djur kan till exempel förpackas i folie. En ca 10cm x 10 cm bit folie viks itu, fästingen placeras i mitten och de tre öppna kanterna sluts genom att vika.

– Det är också viktigt att bifoga uppgifter om huruvida fästingen hittats på en människa eller ett djur, vilken djurart om så är fallet, datumet, och den troliga platsen där fästingen fastnat. Vi behöver också avsändarens kontaktuppgifter, gärna också epost eller telefon, de behandlas konfidentiellt och används inte för marknadsföring, säger Penttinen.

Fästingarna artbestäms vid universitetet. Forskarna kan identifiera en fästing även om den sugit en små mängd blod, men fästingar som redan svullit till en ärtas storlek lönar det sig inte att skicka. Förutom att fästingen artbestäms är det möjligt att dess fästingburna patogener identifieras senare. Fästingar samlas från maj till september.

Varje person som hittar en taigafästing meddelas personligen om upptäckten. De som inte får ett svarsmeddelande vet att de hittat en vanlig fästing. Nya förekomster av taigafästingen publiceras på projektets webbsida www.puutiaiset.fi

Zoologiska museet ordnar utlottning bland alla avsändare en gång i månaden. Som pris kan man bl.a. få Åbo universitets UTUshop-produkter.

Forskare vid Åbo universitet framställde en karta över fästingarnas utbredning på basis av allmänhetens fästingobservationer sommaren 2014. Observationerna består troligen av både taigafästingar och vanliga fästingar, eftersom det är svårt att skilja på dessa två arter.

Skicka fästingar

· Förpacka en fästing eller flera fästingar i folie.
· Bifoga uppgifter: hittades fästingen på en människa eller ett djur, vilken djurart, uppskattad plats där fästingen fastnat, kommun, stadsdel/tätort, datum och avsändarens kontaktuppgifter (gärna också epost eller telefon). Kontaktuppgifterna är konfidentiella och används inte för marknadsföring.
· Skicka i ett kuvert till: Fästingar, Zoologiska museet, 20014 Åbo universitetet
Luotu 15.04.2015 | Muokattu 02.08.2021