FinnBrain-perhetapahtuma esittelee ainutlaatuisen laajan aivotutkimuksen

17.03.2015

Kansainvälisesti ainutlaatuinen aivojen kehitystä selvittävä turkulainen FinnBrain-tutkimushanke on kutsunut tutkimukseen osallistuvia perheitä tutustumaan toimintaansa. Toivotamme myös median tervetulleeksi tapahtumamme sunnuntai 22.3.2015 klo 13.30–16.30. Tapahtuma on tiloissamme Teutorissa (Lemminkäisenkatu 3, 3. kerros).

​FinnBrain -kohortti on kansainvälisesti erittäin merkittävä. Missään muualla maailmassa ei ole meneillään näin laajaa aivojen kehityksen tutkimiseen keskittyvää syntymäkohorttitutkimusta, jossa yhdistyvät eri tieteenalat. FinnBrainissa selvitetään geneettisten- ja ympäristötekijöiden vaikutusta lapsen aivojen kehitykseen.

FinnBrainissa on mukana 4 000 perhettä Turusta ja ympäristökunnista. Perheet on kutsuttu mukaan raskausviikon 12 ultraäänitutkimuksen yhteydessä. Lähes 80 prosenttia kutsutuista perheistä on lähtenyt mukaan tutkimukseen. Perheiden sitoutumista kuvaa se, että FinnBrain järjestää voimakkaan kysynnän vuoksi myös toisen samankaltaisen perhepäivän.

Perheiden rekrytointi aloitettiin neljä vuotta sitten, ja tavoiteltu 4 000 perheen määrä saavutetaan maaliskuun 2015 lopussa. Perheet ovat sitoutuneet tutkimukseen usean vuoden ajaksi. Tutkimusaineistoa on kerätty raskausvaiheesta lähtien, ja tavoitteena on seurata lapsen kehitystä pitkälle aikuisikään asti sekä vanhempaa/vanhempia lapsen syntymän jälkeen useiden vuosien ajan.

Perhetapahtumalla kiitetään perheitä aktiivisesta osallistumisesta tutkimukseen. Paikalla on sekä FinnBrain-tutkijoita että lastenlääkäri. Tapahtumassa pidetään tietoiskuja tutkimuksen eri osa-alueista, kuten aivokuvantamisesta, infektioista, neuropsykologisista tutkimuksista sekä äidinmaidon- ja suolistomikrobiston koostumuksesta. Lisäksi perheillä on mahdollisuus keskustella eri osa-alueiden tutkijoiden kanssa. Turun sirkus on mukana tapahtumassa viihdyttämässä perheen pienimpiä.

Ohjelma:
Klo 14.00, 15.00 ja 16:00 tutkimuksen johtajan tervehdys ja tutkijoiden lyhyet tietoiskut. Aiheina kiintymyssuhde ja mentalisaatio, vauvojen suolistomikrobiston koostumus, aivokuvantaminen, stressinsäätely ja infektiot, neuropsykologiset tutkimukset sekä äidinmaitotutkimukset.
Klo 14.30 ja 15.30 Turun Sirkuksen 30 minuutin näytös, taikuri ja jonglööri kiertelevät koko tapahtuman ajan yleisön joukossa esitysten välissä.
Tutkijoiden infonurkkaukset esittelevät tutkimustaan ja vastailevat kysymyksiin tapahtuman ajan.
Tutustumiskierrokset uusin tutkimustiloihimme lähtevät aulasta tarpeen mukaan.

Luotu 17.03.2015 | Muokattu 30.07.2021