FinnBrain-perhetapahtumalla 5.3. kiitetään perheitä osallistumisesta laajaan aivotutkimukseen

02.03.2017

Kansainvälisesti ainutlaatuinen lasten aivojen kehitystä selvittävä turkulainen FinnBrain-tutkimushanke on kutsunut tutkimukseen osallistuvia perheitä tutustumaan toimintaansa. Toivotamme myös median tervetulleeksi tapahtumaamme sunnuntaina 5.3.2017 klo 13.30–16.30. Tapahtuma järjestetään tiloissamme Teutorissa (Lemminkäisenkatu 3A, Turku).

​Turun yliopiston tiedote 2.3.2017

Nyt järjestettävällä perhetapahtumalla kiitetään erityisesti neuropsykologisille tutkimuskäynneille ja aivokuvantamiseen osallistuneita perheitä aktiivisesta osallistumisesta tutkimukseen. Mittauksiin on osallistunut satoja lapsia tai heidän vanhempiaan. Tutkimuksen ainutlaatuisuutta lisää se, että samat perheet käyvät seurantamittauksissa.

Paikalla tapahtumassa on suuri osa FinnBrain-tutkijoista, ja ohjelmassa on tietoiskuja eri osatutkimuksiin liittyen. Lisäksi perheillä on mahdollisuus keskustella eri osa-alueiden tutkijoiden ja lastenlääkärin kanssa. Perheen pienimmille järjestetään tapahtuman ajan erilaisia aktiviteetteja.

Ohjelma:

• Klo 13.30 alkaen tutkimuksen johtajan Hasse Karlssonin tervehdys sekä toistuen pyörivät tutkijoiden lyhyet tietoiskut, joiden aiheina muun muassa tutkimus meillä ja muualla, aivokuvantaminen, suolistomikrobisto ja neuropsykologiset tutkimukset.
  • Tutkijat esittelevät infopisteissä käynnissä olevia tutkimuksia ja vastaavat kysymyksiin tapahtuman ajan.
  • Lapsille klo 14.00, 14.45 ja 15.30 tarinamuskari ja koko tapahtuman ajan erilaisia puuhapisteitä: kasvomaalauksia, ilmapalloja, palapelejä
    FinnBrain-syntymäkohorttitutkimus on kansainvälisesti erittäin merkittävä.

Missään muualla maailmassa ei ole meneillään näin laajaa aivojen kehityksen tutkimiseen keskittyvää syntymäkohorttitutkimusta, jossa yhdistyvät eri tieteenalat.

‒ FinnBrain-tutkimuksessa selvitetään geneettisten ja ympäristötekijöiden vaikutusta lapsen aivojen kehitykseen. Tutkimusta tehdään, jotta voimme olla mukana kehittämässä parempia hoitomenetelmiä ja edistää lasten ja nuorten terveyttä ja hyvinvointia, sanoo tutkimuksen johtaja, professori Hasse Karlsson.

FinnBrain-tutkimukseen on lähtenyt vuosien 2010‒2015 aikana mukaan yli 4 000 perhettä Turusta ja ympäristökunnista sekä Ahvenanmaalta. Tutkimuksessa mukana olevat lapset ovat nyt 1‒6-vuotiaita. Perheet ovat sitoutuneet tutkimukseen usean vuoden ajaksi. Tutkimusaineistoa on kerätty raskausajasta lähtien, ja tavoitteena on seurata lapsen kehitystä pitkälle aikuisikään asti sekä vanhempia lapsen syntymän jälkeen useiden vuosien ajan. Tutkimusaineisto on hyvin moninainen ja koostuu mm. kyselyaineistosta, rekisteriaineistosta ja biologisista näytteistä.

Perhetapahtumaa rahoittaa Maaherra Wilho Kytän säätiö sr.

Lisätietoja:

professori Hasse Karlsson, hasse.karlsson@utu.fi, p. 040 519 5247

dosentti Linnea Karlsson, linnea.karlsson@utu.fi, p.040 744 5052

projektikoordinaattori Eija Jossandt, eija.jossandt@utu.fi, p. 040 769 6233, 02 333 7802

www.finnbrain.fi

Luotu 02.03.2017 | Muokattu 02.03.2017