Fonetiikalle uudet etälaboratoriot San Diegoon

08.06.2018

Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitokselle siirtyneen fonetiikan oppiaineen Learning, Age & Bilingualism (LAB) -laboratorio on käynnistänyt kaksi merkittävää kansainvälistä laboratorioyhteistyötä Kaliforniassa Yhdysvalloissa.

​Uusissa laboratoriossa kerätään akustista vieraan kielen ääntämisen oppimismateriaalia samoilla asetelmilla kuin Turun varsinaisessa LAB-labissa sekä Barcelonan ja Lontoon etälaboratoriossa.

– UC San Diegon laboratoriossa keskitytään lähinnä englanti-mandariinikiina-kaksikielisten oppimisvalmiuksien kartoittamiseen ja mukana on useampia ikäryhmiä. San Diegon osavaltionyliopistossa puolestaan tutkitaan sitä, miten eritasoiset englanti-espanja-kaksikieliset pystyvät hyödyntämään monikielisyyttään uuden puheen oppimisessa, oppiaineen vastuuhenkilö, apulaisprofessori Maija S. Peltola kertoo.

Etälaboratoriohankkeet ovat osa LAB-labin suurempaa kansainvälistä tutkimushanketta, jonka päämääränä on oppimis- ja opetusteknologiayritys Sanakon tuella tutkia, kuinka moninaiset kielelliset taustat vaikuttavat oppimiseen ja kuinka oppimista voitaisiin tukea huomioiden erilaiset valmiudet.

Kansainvälistä tutkimusyhteistyötä

Etälaboratoriohankkeen lisäksi LAB-lab aloittaa mittavan sisäkorvaistutteita käsittelevän tutkimuksen yhteistyössä UC Davisin Center for Mind and Brainin kanssa.

Sisäkorvaistutteen vaikutuksia kielen oppimiseen on aiemmin tutkittu lähinnä vain äidinkielen omaksumisen näkökulmasta, mutta nyt käynnistettävässä hankkeessa katsotaan myös uuden kielen puheen tuottamisen ja havaitsemisen oppimisen etenemistä.

– Tutkimuksessa selvitetään myös, kuinka äidinkielen äännejärjestelmä vaikuttaa puheen havaitsemiseen lapsilla, jotka käyttävät sisäkorvaistutetta. Tämä onnistuu yhtenäisten laboratorioiden avulla siten, että materiaali kerätään sekä Kaliforniassa että Turun LAB-labissä. Etsimme hankkeeseen paikallisia yhteistyökumppaneita ja toivommekin saavamme siihen vielä lisää tutkijoita, Peltola kertoo.

Sacramentossa pilotoidaan ääntämisharjoitteita

LAB-lab käynnisti myös yhteistyön sacramentolaisen Bella Vista high schoolin kanssa.

– Yhteistyön avulla pystymme ymmärtämään paremmin kieliluokkien ja kielikoulutuksen eroja Suomessa ja Yhdysvalloissa. Tätä tietämystä voidaan edelleen hyödyntää, kun laaditaan uudenlaisia harjoitteita vieraan kielen oppimisen tueksi, Peltola sanoo.

Yhteistyö mahdollistaa myös tutkimusmateriaalin keruun, kun koulun oppilaat pilotoivat erilaisilla ääntämisharjoitteilla.

Lisätietoa:
Maija S. Peltola