Fysiikan päivillä puhutaan gravitaatioaalloista ja avaruuden valloituksesta 17.10.

12.10.2017

Fysiikan ja tähtitieteen laitoksen järjestämässä Fysiikan päivässä kuullaan tutkijoiden ajankohtaisia ja yleistajuisia luentoja sekä innostavia tiede-esityksiä Turun yliopiston tutkimusaiheista. Tapahtumassa käsitellään myös gravitaatioaaltoja, joiden löytäjille myönnettiin tämän vuoden fysiikan Nobel.

​Turun yliopiston tiedote 12.10.2017

Median edustajat ovet tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 17.10.2017 klo 12–16
Paikka: Naturan luentosali IX ja Quantumin aula, Yliopistonmäki

Jo 12. kertaa järjestettävillä Fysiikan päivillä yleisöllä on mahdollisuus kurkistaa turkulaiseen fysiikan tutkimukseen ja sen tekijöihin. Tapahtumassa selviää, mitä gravitaatioaallot ovat, mitä Turun yliopiston fyysikot ja tähtitieteilijät tutkivat, miten tutkijamme ovat mukana suomalaisessa avaruuden valloituksessa ja mitä on kvanttiteknolgia.

– Turun yliopiston Fysiikan ja tähtitieteen laitoksella työskennellään laaja-alaisesti erilaisten fysiikan aiheiden parissa aina materiaalien tutkimuksesta tähtitieteeseen ja kvantti-ilmiöiden tutkimuksesta avaruusfysiikkaan. Nämä aiheet ovat esillä Fysiikan päivässä ja niihin pääsee tutustumaan myös itse kokeilemalla ja ihmettelemällä, kertoo tutkijatohtori Minnamari Saloaro.

Kaikille avointa Fysiikan päivää vietetään klo 12–16 Yliopistonmäellä. Tapahtuma avataan Naturan luentosalissa IX havainnollistavilla luennoilla Aalto-nanosatelliiteista ja kvanttiteknologioista. Ohjelma jatkuu Quantumin aulatiloissa innostavilla tiede-esityksillä, joissa pääsee itse ihmettelemään ja kokeilemaan fysiikkaa. Fysiikan päivä päättyy tämän vuoden fysiikan Nobel-palkintoaiheen, eli gravitaatioaaltojen esittelyyn Naturan luentosalissa IX. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

>> Fysiikan päivän ohjelma: http://www.utu.fi/fi/yksikot/sci/yksikot/fysiikka/fysiikanpaiva/Sivut/home.aspx

Minnamari Saloaro, p. 02 333 6290, mhmets@utu.fi

Luotu 12.10.2017 | Muokattu 12.10.2017