Fysiikan päivillä tutustutaan pimeään aineeseen ja mustiin aukkoihin 21.–23.3.

15.03.2018

Fysiikan päivät järjestetään Turussa Logomossa 21.–23.3.2018. Valtakunnallinen tapahtuma kokoaa Turkuun jopa 300 suomalaista fyysikkoa ympäri maata. Konferenssissa kuullaan luentoja muun muassa gravitaatioaalloista, pimeästä aineesta, kvantti-informaatiosta ja protoniterapiasta. Lisäksi ohjelmassa on kaikille avoin Studia Generalia -esitelmä mustien aukkojen törmäyksistä.

​Turun yliopiston tiedote 15.3.2018

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 21.–23.3.2018
Paikka: Logomo, Köydenpunojankatu 14, 20100 Turku

Jo 52. kertaa järjestettävien Fysiikan päivien teemana on tänä vuonna tähtitiede ja astrofysiikka. Tapahtumassa kuullaan suurelle yleisölle suunnattu suomenkielinen Studia Generalia -esitelmä mustien aukkojen törmäyksistä. Esitelmä pidetään torstaina 22.3. klo 18.15–19.15.

– Ensimmäistä kertaa Fysiikan päivien historiassa meillä on myös lukiolaisille järjestettyä ohjelmaa. Tämä on poikkeuksellista tieteellisten konferenssien yhteydessä. Lukiolaisille suunnatussa osuudessa fysiikan ja tähtitieteen laitoksen opiskelijat kertovat opinnäytetöistään ja tiedettä yleistajuistava Tiedepaukku-tiimi vetää näyttävän tiedeshown, kertoo tapahtuman järjestelyistä vastaava Tom Kuusela.

Konferenssin ohjelmaan kuuluu useita ulkomaalaisten vieraiden pitämiä luentoja, joissa käsitellään muun muassa gravitaatioaaltojen syntymistä, protoniterapiaa lääketieteellisenä hoitona, kvantti-informaatiota ja pimeän aineen etsimistä.

Fysiikan päivät kokoaa Turkuun fyysikkoja ja fysiikan opiskelijoita ympäri Suomea. Päivillä eri alojen tutkijat ja jatko-opiskelijat kertovat uusimmista tutkimuksistaan, ja etenkin nuorille fyysikoille päivät ovat oiva tapa harjoitella oman tutkimuksensa esittelyä tiedeyhteisölle. Tapahtuman järjestävät Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Konferenssin ohjelma löytyy osoitteesta http://fp2018.utu.fi/.

Tom Kuusela, p. 040 5485008, tom.kuusela@utu.fi

Luotu 15.03.2018 | Muokattu 15.03.2018