Fysiikan päivillä yleisöluentoja ja ohjelmaa koko perheelle 24.10.

19.10.2018

Kaikille avoimessa fysiikan päivä -tapahtumassa yleisö pääsee tutustumaan fysiikan ihmeelliseen maailman ja Turun yliopiston tutkimukseen. Päivän aikana kuullaan tutkijoiden ajankohtaisia ja yleistajuisia luentoja, nähdään mielenkiintoisia tiede-esityksiä ja vieraillaan fysiikantutkimuksen laboratoriossa. Tapahtumassa selviää myös, millaisia mullistavia laserfysiikan keksintöjä on tämänvuotisen Nobel-palkinnon taustalla.

​Turun yliopiston tiedote 22.10.2018

Median edustajat ovet tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 24.10.2018 klo 12–18
Paikka: Quantum-rakennus ja Agora-rakennuksen luentosali XXII, Yliopistonmäki

Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitos avaa ovensa vierailijoille jo 13. kertaa järjestettävässä Fysiikan päivä -tapahtumassa keskiviikkona 24.10.2018 klo 12–18. Kaikille avointa ja maksutonta tapahtumaa vietetään Yliopistonmäellä.

– Tapahtumassa selviää, millaisia mullistavia laserfysiikan keksintöjä on tämänvuotisen fysiikan Nobel-palkinnon taustalla, milloin fuusio toimii ja miten aurinkokennoista saadaan tehokkaampia. Luentojen lomassa voi piipahtaa tutustumiskierrokselle fysiikan laboratorioon, katsella laboratorioiden mielenkiintoisia tiede-esityksiä ja tehdä itse kokeita fysiikan työpajassa. Meillä on tänä vuonna ensimmäistä kertaa ohjelmaa myös perheen pienimmille sekä valmistuneiden fyysikoiden puheenvuoroja, kertoo tutkijatohtori Minnamari Saloaro.

Koko perheelle suunnatulla luennolla akatemiantutkija Elina Lindfors kertoo avaruuden mustista aukoista. Työpajassa kaikenikäiset pääsevät itse tekemään pieniä fysiikan kokeita.

Fyysikot työelämässä -paneelikeskustelussa yleisöllä on tilaisuus saada selville, mitä kaikkea fyysikot voivat tehdä, mihin fyysikot työllistyvät ja millaisia tehtäviä fyysikoilla on työelämässä. Paneelikeskustelussa Turun yliopistosta valmistuneet fyysikot kertovat opintotaustastaan, työllistymisestään ja nykyisestä työnkuvastaan.

Minnamari Saloaro, p. 050 511 7527, mhmets(a)utu.fi

Tapahtuman ohjelma: http://www.utu.fi/fi/yksikot/sci/yksikot/fysiikka/fysiikanpaiva/Sivut/home.aspx

Luotu 19.10.2018 | Muokattu 22.10.2018