Hakuaika Lasten yliopiston luennoille ja leireille alkaa

03.03.2018

Lasten yliopiston huhtikuisille luennoille sekä kesän leireille ilmoittautuminen käynnistyy keskiviikkona 7.3. kello 12. Luennoilla sukelletaan solujen, antiikin Rooman sekä norsujen maailmaan. Leirejä on tänä vuonna tarjolla aiempaa enemmän, teemoina ovat fysiikka ja tähtitiede, robotiikka sekä luonnontiede ja historia.

​Turun yliopiston tiedote 3.3.2018

Kymmenvuotisjuhlaansa viettävän Turun yliopiston Lasten yliopiston luennoille ovat tervetulleita 7–10-vuotiaat. Jokainen luento kestää puoli tuntia, jonka jälkeen lapsilla on puoli tuntia aikaa kysyä lisää tutkijoilta. Kaikki luennot pidetään Turun yliopiston Educarium-rakennuksen (Assistentinkatu 5) Edu1-salissa alkaen kello 12.00.

Lauantaina 7.4. solututkija Annele Sainio kertoo solujen salatusta maailmasta. Ihminen, kuten kaikki elollinen, rakentuu soluista, mutta ovatko kaikki solut samanlaisia ja mihin niitä tarvitaan? Annele kertoo myös tilanteista, joissa onnellinen solu saa vastaansa pahoja soluja, ja miten tutkijoiden tekemä työ silloin auttaa.

Lauantaina 14.4. klassilliset kielten ja antiikin kulttuurin professori Jyri Vaahtera kertoo antiikin Rooman vaaleista. Jyri palaa esityksessään yli 2000 vuoden takaiseen aikaan, jolloin kansaslaiset valitsivat vaaleissa itselleen virkamiehiä sekä kaksi konsulia, jotka hallitsivat vuoropäivinä. Kiperissä tilanteissa saatettiin valita myös määräaikainen diktaattori.

Lauantaina 21.4. evoluutiobiologian akatemiaprofessori Virpi Lummaa kertoo tutkimuksestaan norsujen parissa. Lasten yliopiston luennolle Virpi saapuu lähes suoraan Myanmarista, missä hän on ollut tutkimassa norsujen käytöstä, perhe-elämää ja ystävyyksiä, terveyttä, jopa niiden kakkaa selvittääkseen elämän peruskysymyksiä. Tähän mennessä hän on muun muassa osoittanut, että mummoilla on ollut suuri merkitys pikkunorsujen ja niiden äitien hyvinvointiin.

Tiedeleirejä on tarjolla kahdelle eri ryhmälle: 8–10-vuotiaille järjestetäänkolmipäiväisiäiä, 10–13-vuotiaille viisipäiväisiä tiedeleirejä. Leirejä on kesäkuussa sekä heinä-elokuun taitteessa.

Fysiikan ja tähtitieteen päiväleirillä tutustutaan erilaisiin fysikaalisiin ilmiöihin, joiden avulla rakennetaan liikkuvia laitteita. Jokainen leiriläinen valmistaa myös oman raketin, pääsee tekemään nestetypin avulla jäätelöä. Yhdessä tutustutaan laboratorioon ja vieraillaan Tuorlan planetaariossa.

Rakenna robotti! -päiväleirillä tutustutaan robotin toimintoihin ja ohjelmoidaan oma robotti, joka suorittaa leirin viimeisenä päivänä haasteellisen tehtäväradan. Leirillä päästään myös tutustumaan suurien teollisuusrobottien toimintaan.

Kaarinassa tiedekeskus Tuorlassa pidettävällä leirillä tutustutaan lähialueeseen historian, maantiedon ja biologian avulla. Leirillä kokeillaan arkeologin työtä, tutkitaan vettä ja pyydystetään hyönteisiä tutkittavaksi. Yksi kesäkuun leireistä pidetään kaksikielisenä käyttäen sekä suomea että englantia.

Luennot ovat maksuttomia, leirien maksullisia. Maksulla katetaan ohjelma, tarvikkeet, vakuutukset, ruokailut ja välipalat.

Lisää tietoa ja ilmoittautuminen nettiosoitteessa www.lastenyliopisto.fi

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858. anne.paasi@utu.fi

Luotu 03.03.2018 | Muokattu 03.03.2018