Hanki maukasta lähiruokaa Osta tilalta -päivänä 10.9.2016

06.09.2016

Valtakunnallisena Osta tilalta -päivänä 10. syyskuuta juhlistetaan kotimaista ruuantuotantoa ja saatetaan tuottajia ja kotipuutarhureita yhteen kuluttajien kanssa.

​Turun yliopiston tiedote 6.9.2016

Kiinnostus ruuan alkuperään ja lähiruuan arvostus ovat kasvaneet jatkuvasti. Osta tilalta -päivällä halutaan lisätä tietoisuutta suoramyynnin mahdollisuuksista ja tarjota tilaisuus hankkia lähitilojen ja -puutarhojen maistuvia herkkuja ja muita tuotteita.

– Osta tilalta -päivä ei ole vain ostospäivä vaan myös elämyspäivä. Teemapäivä tarjoaa oivan mahdollisuuden tutustua lähiseudun maatiloihin ja ruuantuottajiin. Osa tiloista tarjoaa kävijöille tilaesittelyjä ja tekemistä, kuten kauralyhteiden kokoamista, eläinten ja koneiden ihastelua, kahvittelua ja poniratsastusta, kertoo projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopistosta.

Osta tilalta -päivä on tarkoitettu ensisijaisesti raaka-aineiden ja ruokatuotteiden suoramyyntiin, ei siis niinkään ruoka-annosten myymiseen. Tapahtumaan osallistuvat tilat löytyvät verkkosivuilta ostatilalta.fi. Mukaan on ilmoittautunut yli 150 tilaa ja määrä kasvaa koko ajan.

Jos haluat päivän järjestäjäksi, ilmoita tilasi tai puutarhasi mukaan. Ostatilalta.fi-verkkosivuille voit kirjata, mitä toimintaa tilallanne on, mitä tuotteita on myynnissä ja mihin kellonaikaan vierailijat ovat tervetulleita.

Osta tilalta -päivän järjestelyissä ovat mukana Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohanke, Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 ja verkostopalvelut-yksikkö, Aitojamakuja.fi-sivusto, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC.

Osta tilalta -päivä: https://ostatilalta.fi

Aitoja makuja -blogi: http://www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=1789