Hankittujen tietojärjestelmien täysimittainen hyödyntäminen säästää yritykselle selvää rahaa

20.01.2014

Turun yliopiston työinformatiikan asiantuntijoiden mukaan tietotyön aikakaudella yrityksissä on tarvetta ihmisille, jotka edistävät käytössä olevien tietojärjestelmien täysimittaista hyödyntämistä. Mynämäkeläinen Timeka Oy sai toiminnanohjausjärjestelmänsä kuntoon tutkimusprojektissa, joka toteutettiin opiskelijayhteistyössä.

​Turun yliopiston tiedote 20.1.2014

Tietotekniikan käyttöön liittyviin ongelmiin kuluu työinformatiikan tutkijoiden mukaan arviolta kymmenen prosenttia ihmisten työajasta. Tämä on usein seurausta siitä, että tietotyön työprosessit, joihin tietotekniikka ja tietojärjestelmät kuuluvat olennaisesti, eivät ole kunnossa.

‒ Jokaisessa työjärjestelmässä on hyödyntämätöntä hyötykäyttöpotentiaalia, jonka realisointi saattaa olla sekä edullinen että kannattava toimenpide, sanoo työinformatiikan tutkija, lehtori Antti Tuomisto.

Usein ongelmia synnyttää se, että olemassa olevia ongelmia ratkaistaan hankkimalla uusi järjestelmä. Tietojärjestelmien ja tietoteknisten välineiden uusiminen on yksi vaihtoehto, mutta se sisältää omat riskinsä.

‒ Turhan usein lopputulos on se, että työntekijä joustaa ja oppii tekemään hankalia ja turhiakin toimenpiteitä saadakseen työnsä tehtyä. Omituisuudet muuttuvat jonkin ajan kuluttua rutiineiksi, eikä niitä enää pidetä ongelmina, vaikka ne voivat aiheuttaa koko työprosessiin paljon ongelmia.

Timeka Oy tutkitutti toiminnanohjausjärjestelmänsä opiskelijayhteistyössä

Työinformatiikan keinoin on mahdollista tehdä näkyväksi nykyisen työjärjestelmän tila ja saada kokonaisvaltainen näkökulma kehitysprojekteihin: miten työn tekemistä voidaan muuttaa siten, että uusi toimintatapa otetaan käyttöön työssä onnistuneesti.

Turun yliopiston työinformatiikan asiantuntijat tekevät tiivistä yritysyhteistyötä, jonka kanavana toimii ICT-portti, Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen palvelu, joka yhdistää yritykset, opiskelijat, opettajat, tutkijat ja IT-toimijat.

Mynämäkeläinen laserleikkaukseen erikoistunut konepaja Timeka Oy on yksi ICT-portin kautta toimeksiannon tehneistä yrityksistä. Timeka tutkitutti toiminnanohjausjärjestelmänsä tietojärjestelmätieteen työinformatiikkaan erikoistuneilla maisteriopiskelijoilla. Lehtori Antti Tuomisto ja projektitutkija Jesse Kaukola johtivat projektia.

‒ Asiakasprojekteissa kiinnitetään erityistä huomiota itse työhön. Timekan tapaus oli sikäli haastava, että vastassa oli työprosessien lisäksi myös tietoteknisiä kysymyksiä. Kuitenkin pystyimme auttamaan asiakasta tavalla, joka kauniisti osoittaa monitieteisen työinformatiikan vahvuuden. Usein jo tutkimuksen aikana pystytään parantamaan työtapoja ja -käytänteitä.

Projektissa tehtiin Timekalle nykyjärjestelmän kuvaus ja arviointi sekä laadittiin kehitysehdotuksia toiminnanohjausjärjestelmän hallintaan. Aidot asiakasprojektit ovat antoisia myös mukana oleville opiskelijoille. Tietojärjestelmätieteen maisteriopiskelijat Niko Kangas ja Henri Helenius painottavat, että oikea asiakasprojekti haastaa ja opettaa.

‒ Projekti oli onnistunut. Tämä ei ollut pelkkä simulaatio, vaan tutkimustuloksemme konkreettisesti vaikuttavat ihmisten toimintaan.

Lue lisää ICT-portin palveluista: www.ictportti.fi.

Luotu 20.01.2014 | Muokattu 15.07.2021