Harva suomalainen toteuttaa ajatuksensa yrittäjäksi ryhtymisestä

21.01.2014

Globaalin yrittäjyystutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen haluaa ryhtyä yrittäjäksi, mutta silti harva etenee yrityksen perustamiseen saakka. Aikomus ryhtyä yrittäjäksi on korkeimmillaan nuorten keskuudessa.

​Turun yliopiston tiedote

Uusien liiketoimintamahdollisuuksien havaitseminen on Suomessa edelleen korkeampaa kuin useimmissa muissa innovaatiovetoisissa talouksissa: 44 prosenttia koko aikuisväestöstä, erityisesti korkeakoulutetut, tunnistavat hyviä liiketoimintamahdollisuuksia ympäristössään, selviää kansainvälisestä, 67 maata kattavasta Global Entrepreneurship Monitor -yrittäjyystutkimuksesta, jonka Suomen osuus on laadittu Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Kansainvälisesti verrattuna Suomi on uusien liiketoimintamahdollisuuksien havaitsemisessa kahdeksas innovaatiotalouksien joukossa Ruotsin ja Norjan pitäessä kärkeä.

Vuosittain julkaistavasta tutkimuksesta selviää myös, että suomalaisten yrittäjyysintentiot ovat aiempaa korkeampia: aikomus ryhtyä yrittäjäksi on korkeimmillaan nuorten keskuudessa. Myönteisistä asenteista ja aikomuksista huolimatta aikuisväestö kuitenkin perustaa varovaisesti uusia yrityksiä. Hieman yli viisi prosenttia aikuisväestöstä on aloittamassa uutta yritystoimintaa. Miesten yrittäjyysaktiivisuus on aiempaa vähäisempää, kun naisten keskuudessa aktiivisuus on entisellään.

Omassa yritystoiminnassaan suomalaiset yrittäjät tavoittelevat edelleen vain maltillista kasvua.

‒ Tässä Suomi poikkeaa muista innovaatiovetoisista talouksista. Haasteena on yhä, että innovaatioihin tai kansainvälistymiseen panostavia uusia yrittäjiä on Suomessa selvästi harvemmassa kuin innovaatiovetoisissa talouksissa, sanoo tutkimuksen Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa laatineen tutkijaryhmän johtaja, akatemiaprofessori Anne Kovalainen.

Erityisesti uusissa EU-maissa yrittäjyysaktiivisuus lisääntynyt

GEM-tutkimuksesta selviää, että maailmanlaajuisesti maiden välillä on yhä suuria eroja yrittäjyysaktiivisuudessa. Erot johtuvat muun muassa talouksien kehitysasteesta, rakenteesta ja väestörakenteesta. Eurooppalaisessa tarkastelussa ilmenee, että Euroopan unionin sisällä erityisesti uusissa EU-maissa yrittäjyysaktiivisuus on lisääntynyt aiemmasta.

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) on globaali yrittäjyysmonitori, joka tutkii vuosittain yrittäjyysaktiivisuutta, institutionaalisia tekijöitä ja yrittäjyysaktiivisuuden rakennetta erityyppisissä talouksissa. GEM tarkastelee ainutlaatuisesti yrittäjyysaktiivisuutta väestötasolla sekä yrittäjyyttä kansallisesti ja globaalilla tasolla.

Suomalaista tutkimusryhmää johtaa akatemiaprofessori Anne Kovalainen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Tutkimusryhmän jäseniä ovat professori Jarna Heinonen, akatemiaprofessori Anne Kovalainen, tutkija Tommi Pukkinen, tutkija Sanna Suomalainen ja kollegiumtutkija Pekka Stenholm. Tutkimuksen kansallisina rahoittajina toimivat TEM ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulu.

Luotu 21.01.2014 | Muokattu 15.07.2021