HAZARD-hanke parantaa turvallisuutta Itämeren alueen satamissa

17.05.2016

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun hankkeessa kehitetään Itämeren alueen toimijoiden kykyä varautua onnettomuuksiin kehittämällä Itämeren alueen pelastuslaitosten ja satamien turvallisuuskäytäntöjä.

​Turun yliopiston tiedote 17.5.2016

Onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn ja hallintaan keskittyvä hanke (HAZARD) tarkastelee kuljetusten turvallisuuskysymyksiä Itämeren alueen satamissa. Satamat sijaitsevat usein lähellä asutusta ja onnettomuuden sattuessa suuri määrä asukkaita voi altistua vaaralle.

– Tavoitteenamme on kehittää turvallisuuskäytäntöjä sekä helpottaa alati muuttuvien ja tarkentuvien turvallisuussäännösten ja -vaatimusten kanssa toimimista. Näihin tavoitteisiin pyritään esimerkiksi satamatoimijoiden ja pelastusviranomaisten yhteisharjoitusten kautta, sanoo projektipäällikkö Jarmo Malmsten Turun yliopistosta.

Projektissa parannetaan Itämeren alueen toimijoiden tietoisuutta toistensa käytännöistä ja lisätään yhteydenpitoa alueen toimijoiden kesken. Tavoitteena on saattaa yhteen eri viranomaisia, järjestöjä, yrityksiä ja akateemisia toimijoita ja luoda näin oppimis- ja kehittämisympäristö, jossa on mahdollista harjoitella ja arvioida menetelmiä ja järjestelmiä.

Tavoitteena on myös edistää riskienhallintamenetelmien hyödyntämistä ja nopeuttaa uusien teknologioiden käyttöönottoa. Hankkeessa tarkastellaan myös voimassa olevaa lainsäädäntöä ja analysoidaan, miten se vastaa nykyisiin tarpeisiin.

Useilla varsinaissuomalaisilla toimijoilla on hankkeessa merkittävä rooli. Projektin vetovastuussa on Turun yliopiston kauppakorkeakoulu. Varsinais-Suomen pelastuslaitos vastaa harjoitustoiminnan koordinoinnista ja johtamisesta, lisäksi harjoituksiin osallistuvat Turun ja Naantalin satamat sekä Nesteen öljysatama.

– Pelastuslaitos pyrkii vahvistamaan aktiivista kansainvälistä yhteistyötä. Haluamme myös olla edelläkävijöitä ja toimia hyvänä esimerkkinä Itämeren alueella, toteaa Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen kehityspäällikkö Torbjörn Lindström.

– HAZARD-hankkeen ansiosta osaamme jatkossa varautua paremmin paitsi olemassa oleviin, myös uusiin tiedostettuihin riskeihin, joita syntyy esimerkiksi käsiteltäessä vaarallisia aineita satama-alueella.

Muita hankkeen avainkumppaneita ovat eurooppalaisen TEN-T -liikenneverkoston satamat ja niiden logistiikka-operaattorit sekä kansalliset ja alueelliset pelastuslaitokset. Projektin viisi akateemista partneria tuottavat tietoa vallitsevasta tilanteesta, toimintatavoista sekä riskienhallinnan menetelmistä. Kaiken kaikkiaan projektissa on mukana 15 yhteistyökumppania kuudesta Itämeren alueen maasta.

Hankkeen yksi keskeinen tavoite on kommunikaation ja viestinnän kohentaminen. Viranomaistahojen ja satama-toimijoiden keskinäisen kommunikaation parantamisen lisäksi kehitettävää on viestinnässä suurelle yleisölle. Tehokas ja sujuva kommunikaatio on välttämätöntä niin onnettomuustilanteisiin varautumisessa kuin onnettomuustilanteiden aikanakin. Tästä syystä viestintärutiinien arviointi ja kohentaminen on jatkuva prosessi.

Hankkeen budjetti on 4,3 M€ ja se on saanut osarahoituksen Interreg Baltic Sea Region -ohjelmalta vuosille 2016–2019.

Hanke on esillä European Maritime Day:ssä 18.-19.5. osastolla 31 ja Navigate-messuilla 18.5. tiedekahvilassa.

Hazard-hanke: http://blogit.utu.fi/hazard

Lisätiedot: