Heini Hyrkölle Westermarck-seuran gradupalkinto

28.03.2014

Turun yliopistosta valmistunut valtiotieteiden maisteri Heini Hyrkkö on palkittu vuoden 2013 parhaasta sosiologian alan pro gradu -tutkielmasta. Valinnan teki sosiologian kansallinen Westermarck-seura. Hyrkön gradu käsittelee Euroopan talouskriisin kehystämistä Suomen, Ranskan ja Ison-Britannian suurimmissa sanomalehdissä.

​Turun yliopiston tiedote 28.3.2014

Heini Hyrkkö analysoi gradussa analysoi kolmen sanomalehden - Helsingin Sanomien, Le Monden ja The Timesin - kommenttikirjoituksia talouskriisiin liittyen. Kehysanalyysin avulla Hyrkkö seikkaperäisesti ja lukuisien visuaalisten esitysten höystämänä osoittaa, miten talouskriisiä kehystetään tarkasteluun valituissa sanomalehdissä ja mitkä ovat maiden väliset erot.

Arvioitsijoiden mukaan tutkielma onnistuu osoittamaan, miten EU-politiikasta ja talouskriisistä ei ole yhtä jaettua, eurooppalaista näkemystä.

Tärkeä valintaperuste palkintoraadille oli se, että Hyrkön tutkielmassa yhdistyvät ansiokkaasti eri teoriat ja empiria. Palkintoraati arvosti tutkielmassa erityisesti sen kunnianhimoisuutta aineiston ja metodin valinnassa.

Westermarck-seura jakoi palkinnon Sosiologipäivillä. Palkintoraadin arvioitavana oli viime vuoden parhaiksi arvioidut tutkielmat kuudesta eri yliopistosta. Kunniamaininnalla palkintoraati palkitsi Helsingin yliopistosta valmistuneen Katharina Richterin pro gradun Does transnational family background foster territorial self-identification and cross-border interactions among EU citizens? A quantitative analysis of the relationship between European identity, transnational interactions, and transnational family background.

Luotu 28.03.2014 | Muokattu 19.07.2021