Humanistipäivässä 28.4. palkitaan vuoden humanistiteko ja -tohtori sekä pureudutaan digitalisaatioon humanistisessa tutkimuksessa

24.04.2017

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta järjestää Humanistipäivän perjantaina 28. huhtikuuta. Päivän teema on ”Humanistit digin pyörteissä”. Tilaisuudessa palkitaan vuoden 2016 humanistiteko, humanistitohtori ja humanistimaisterit sekä kuullaan tiedekunnan tutkijoiden ja opettajien esityksiä teemaan liittyen. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan!

​Turun yliopiston tiedote 24.4.2017

Aika: perjantai 28.4. klo 14.00–18.00
Paikka: Janus-sali ja aula, Sirkkalan kasarmi (Artium, Kaivokatu 12 A, Turku, rakennus T53 kartalla www.utu.fi/kartta)

Humanistinen tiedekunta valitsee vuosittain tiedekunnasta väitelleiden keskuudesta vuoden humanistitohtorin. Lisäksi palkitaan kaksi menestyksellisesti opintonsa loppuun saattanutta humanistimaisteria. Vuoden humanistiteko -kunniamaininnan tiedekunta antaa henkilölle, yhteisölle tai toimenpiteelle, joka edistää julkisuudessa humanistisia arvoja ja toimintatapaa. Humanistiteko valitaan yleisöäänestyksellä.

Digitalisaatio tuli julkisen puheen avainkäsitteeksi vuonna 2015, mutta itse ilmiöstä, digitaalisuuden vaikutuksista, on keskusteltu 1990-luvulta lähtien. Humanistipäivän esityksissä tarkastellaan digitaalisuuden haasteita, mahdollisuuksia ja sovelluksia humanistisessa tutkimuksessa.

Tapahtuman ohjelma

14.00–15.30
Tilaisuuden avaus (dekaani Eija Suomela-Salmi)
Digitaalisuus ja ihmistieteiden muuttuvat menetelmät (akatemiaprofessori Hannu Salmi)
Vuoden 2016 humanistimaistereiden julkistaminen
Vuoden 2016 humanistitohtorin julkistaminen (professori Kaisa Häkkinen)
Vuoden 2016 humanistiteon julkistaminen

16.15–18.00 Humanistit digin pyörteissä
16.15 Meemeistä nettimeemeihin. Darwinin terveiset digihumanisteille (professori Matti Kamppinen)
16.30 Citizen Mindscapes ja verkkokeskustelujen kulttuurihistoriaa (tutkimusavustaja Elina Vaahensalo)
16.45 Menneisyys yhdistetyssä todellisuudessa. MIRACLE-hanke esimerkkinä monitieteisestä yhteistyöstä (FM, tutkija Lauri Viinikkala)
17.00 Relic Studies: a new frontier between legendary past and digital future (Collegium Research Fellow Georges Kazan)
17.15 Tulevat kieltenopettajat digiaikaa etsimässä (yliopisto-opettaja Sanna Pelttari, yliopistonlehtori Maarit Mutta, yliopistonlehtori Pekka Lintunen)
17.30 Kielentutkimusta internetin pyörteissä. Finnish Internet Parsebankin uusimmat tuulet (tutkijatohtori Veronika Laippala)
17.45 Korvaako kone kääntäjän? Konekäännöksen ja kääntäjän työnjako digiympäristössä (yliopistonlehtori Maarit Koponen)

Januksen aulassa on Humanistipäivän ajan tapahtumatori, jolla mm. hankkeet, tutkimuskeskukset ja oppiaineet esittelevät toimintaansa.

Lisätietoja tapahtumasta:
viestintäsuunnittelija Maria Vasenkari, 050 352 5943, marvas(at)utu.fi