Humanistisen eläintutkimuksen huippua Turussa

02.06.2014

Turun yliopistossa järjestetään 3.–4.6. humanistisen eläintutkimuksen kansainvälinen workshop, joka ennakoi 5.6. pidettävää Maailman ympäristöpäivää.

Viime vuosikymmeninä on havahduttu siihen, miten ihmisten ja eläinten vuorovaikutus on syvällisesti muokannut inhimillistä kulttuuriamme. Ihminen–eläin -suhde on myös taloudellisesti, ekologisesti ja eettisesti yksi aikamme polttavia kysymyksiä. Tutkimustietoa ihmisen ja eläinten historiallisesti ja kulttuurisesti kehittyneestä vuorovaikutussuhteesta on kuitenkin vielä kovin vähän, vaikka sen tarve on ilmeinen.

Kutsuttu pääpuhuja historian professori Harriet Ritvo (Massachusetts Institute of Technology, Yhdysvallat) pohtii luennossaan In Pursuit of Animal humanistisen eläintutkimuksen merkitystä ja kehitystä 1980-luvulta nykypäivään. Professori Ritvo on maailman johtavia ympäristöhistorian tutkijoita. Hän on työssään keskittynyt erityisesti ihmisten ja eläinten vuorovaikutukseen Iso-Britannian historiassa. Hän on Yhdysvaltain tiedeakatemian jäsen ja Amerikan ympäristöhistoriallisen seuran entinen puheenjohtaja.

Toinen pääpuhuja etnologian professori Julie Cruikshank (University of British Columbia, Kanada) tarkastelee alkuperäiskansojen eläinsuhdetta. Julie Cruikshank on erikoistunut ympäristöantropologiaan ja muistitietotietotutkimukseen. Hän on työskennellyt erityisesti Kanadan, Alaskan ja Siperian alkuperäiskansojen kanssa.

Professori Cruikshank on saanut lukuisia kunnianosoituksia: muun muassa juuri päättyneillä arktisten alueiden yhteiskuntatieteilijöiden kongressissa hänet valittiin kansainvälisen arktisen tutkimuksen seuran IASSA:n kunniajäseneksi ansioistaan alkuperäiskansatutkimuksen parissa.

Workshop liittyy historioitsijoiden ja kulttuurintutkijoiden yhteiseen kirjahankkeeseen Urban-Rural-Wilderness: The Co-Living of Humans and Animals in the North since the Nineteenth Century. Nimensä mukaisesti hankkeessa tutkitaan ihmisten ja eläinten yhteiseloa ja eläinten toimijuutta erityisesti pohjoisilla alueilla viimeksi kuluneiden kahden vuosisadan aikana. Kirjaprojektiin osallistuva kansainvälinen tutkijakaarti tarkastelee ihmisten vuorovaikutusta sekä kesyjen että villien eläinten kanssa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Harriet Ritvon ja Julie Cruikshankin luennot pidetään Sirkkalan kasarmin Janus-auditoriossa (Kaivokatu 12, Turku) 3.6. klo 9–11.30 ja niihin on yleisöllä vapaa pääsy.

Luotu 02.06.2014 | Muokattu 21.07.2021