Hur använder vi vår tid? Ett par hundra forskare inom tidsanvändning samlas till en internationell konferens i Åbo

21.07.2014

Den internationella konferensen om tidsanvändning IATUR 2014 ordnas i Åbo 30.7–1.8.2014. Konferensens tema är Time use – from theory to praxis.

Pressmaddelandet från Åbo Universitetet 21.7.2014

IATUR 2014 erbjuder en heltäckande och mångsidig översikt över tidsanvändningens hundraåriga historia, nuläge och framtid. Under konferensen behandlas bl.a. följande frågor: Hur använder vi vår tid? Blir det tid över för fritid? Hur och var tillbringar vi tid tillsammans? På vilket sätt hör tidsanvändningen ihop med välfärden?

Representanter för media är välkomna att delta i konferensen och presskonferensen torsdagen den 31 juli. Detta är ett utmärkt tillfälle att träffa de mest berömda forskarna inom området och ställa frågor om tidsanvändning! Journalisterna kan också delta i arbetsgrupperna (se programmet).

Programmet torsdagen den 31 juli, Åbo Akademi, Arken (Fabriksgatan 2)

Fr.o.m. 08:00 Registrering och ackreditering av journalister.
11.00–13.00 Time use studies: A hundred years-arbetsgruppmöte (Armfelt-salen). Ordförande: William Michelson, anföranden:
- Jonathan Gershuny (Storbritannien): Pre-history and early years: Time diary research up to the 1930s
- William Michelson (Kanada): Time use and social well-being: A timeline
- Ignace Glorieux (Belgien): Subjective indicators and meanings of time in time-use studies
- Michael Bittman (Australien): A century of the social policy motives for collecting time use data
- Andrew Harvey (Kanada): Merging time-space studies in the 1990s
- Claes Rydenstam (Sverige) & Iris Niemi (Finland): From national to harmonized time-use studies

13.00–13.30 Pressträff och kaffe. Ordförande för pressträffen: Anu-Hanna Anttila. Journalisterna har möjlighet att intervjua forskarna inom området.

13.30–14.30 Lunch (avgiftsbelagd)
14.30–16.30 Time use research in the future -panel (Armfelt-salen). Ordförande: Jonathan Gershuny (Storbritannien), deltagare: Hannu Pääkkönen (Finland), Ignace Glorieux (Belgien), Indira Hirway (Indien) och Cathleen Zick (Förenta Staterna).

Världskonferensen arrangeras årligen i olika delar av världen. Konferensen ordnades i Finland för 30 år sedan vid Statistikcentralen. I år ordnas konferensen av Åbo Akademi, Åbo universitet, Statistikcentralen, Folkpensionsanstalten och IATUR (International Association of Time Use Research). Arrangörerna av IATUR 2014 önskar er varmt välkomna!

Luotu 21.07.2014 | Muokattu 23.07.2021