Huviveneiden wc-tyhjennyspalveluita kehitetään Saaristomeren ja keskisen Itämeren alueella

13.02.2018

EU on myöntänyt rahoitusta huviveneiden wc-jätevesien imutyhjennyspalveluiden kehittämiseen koko keskisen Itämeren alueella. Septipalveluita kehitetään kartoittamalla palveluiden nykytilanne sekä investoimalla uusiin ratkaisuihin ja nykyisten laitteiden korjauksiin.

Turun yliopiston tiedote 13.2.2018

Turun yliopiston Brahea-keskus koordinoi uutta BATSECO-BOAT-nimistä Central Baltic Interreg -projektia, jonka tavoitteena on parantaa huviveneiden käymäläjätteen vastaanottoverkostoa koko keskisen Itämeren alueella aina Viron rannikolta Suomen, Ruotsin ja Ahvenanmaan saaristoon suosituimmilla veneilyreiteillä. Tavoitteena on löytää käyttäjäystävällisimmät sekä kustannustehokkaimmat ratkaisut käymäläjätteen keräämiseen.

– Vaikka käymäläjätteen päästäminen vesistöihin kiellettiin Suomessa jo vuonna 2005, Turun yliopiston Brahea-keskuksen ja Pidä Saaristo Siistinä ry:n vuonna 2016 toteuttaman tutkimuksen mukaan melkein 50 prosenttia veneilijöistä kuitenkin tyhjensi käymäläjätteensä vähintään satunnaisesti suoraan mereen. Syyksi mainittiin useimmiten tyhjennyspaikkojen puutteellinen määrä tai laitteiden huono käytettävyys, ja näihin haasteisiin uusi EU-projekti pyrkii osaltaan vastaamaan, kertoo Brahea keskuksen projektipäällikkö Veijo Pönni.

Septipalveluiden lisääminen ehkäisee osaltaan Itämeren rehevöitymistä sekä parantaa palvelutasoa saariston satamissa ja tuo näin myös myönteisiä vaikutuksia saaristomatkailuun. Ensimmäisen vuoden aikana BATSECO-BOAT-projekti tuottaa laajan kartoituksen keskisen Itämeren septipalveluiden nykytilanteesta ja kehitystarpeista. Osana kartoitusta määritellään myös suosituimmat veneilyreitit ja paikat, joihin uudet imutyhjennysasemat tulisi sijoittaa.

– Tulosten pohjalta projektissa investoidaan kymmeneen uuteen imutyhjennyslaitteeseen, joista kaksi sijoitetaan Ruotsin Norrtäljeen, kaksi Ahvenanmaalle, kaksi Saaristomerelle sekä neljä Viron rannikkoalueelle, Pönni kertoo.

Veijo Pönni
projektipäällikkö
Brahea-keskus / Turun yliopisto
veijo.ponni@utu.fi

Kolmevuotista BATSECO-BOAT-projektia koordinoi Turun yliopiston Brahea-keskus ja hankkeen kumppanit ovat Suomessa Pidä Saaristo Siistinä ry, Ruotsissa Ecoloop AB, Campus Roslagen sekä Norrtäljen kunta, Ahvenanmaalla Brändön kunta ja Virossa Hoia Eesti Merd (Keep the Estonian Sea Tidy) sekä Viimsin kunta. Hankkeen rahoittaa EU:n aluekehitysrahaston alla oleva Central Baltic Interreg -rahoitusohjelma, ja sen kokonaisbudjetti on 1,56 miljoonaa euroa.

Luotu 13.02.2018 | Muokattu 13.02.2018