Hyönteiset ruokana ja rehuna – pohjoismainen tutkimusseminaari hyönteisten ja kiertotalouden mahdollisuuksista 29.8.

22.08.2017

Hyönteisten elintarvike- ja rehutuotanto kehittyy vauhdilla Pohjoismaissa. Ajankohtaista tietoa hyönteistaloudesta tarjoava Insects in the Food Chain -seminaari kokoaa Turkuun alan tutkijoita, hyönteistalouden yrittäjiä sekä suomalaista maatalous- ja elintarvikealaa.

​Turun yliopiston tiedote 22.8.2017

Hyönteistalous on kasvamassa merkittäväksi maatalouden elinkeinoksi Euroopassa. Hyönteisten ravintokäyttöä ja niiden kestävää tuotantoa kiertotalouden periaatteilla tutkitaan nyt aktiivisesti Suomessa ja maailmalla.

Turussa 2016 perustettu pohjoismainen tutkimusverkosto Network on Insects in the Circular Economy (NICE) edistää hyönteisbiotalouden tutkimusyhteistyötä ja käyttöönottoa Pohjoismaissa. Turun yliopisto on mukana verkostossa Tekesin rahoittamalla ”Hyönteiset ruokaketjussa” -projektilla.

Verkoston Turussa tiistaina 29.8. järjestämä hyönteistalouden seminaari esittelee ajankohtaista tutkimusta hyönteisten mahdollisuuksista osana ruokaketjua. Tilaisuuteen osallistuu hyönteistalouden yrittäjiä ja asiantuntijoiden kärkijoukkoa eri maista. Päivän aihepiirit liikkuvat lainsäädännöstä kuluttajien asenteisiin sekä eläinten ruokintaan ja kiertotalouden sovelluksiin hyönteisten tuotannossa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleet osallistumaan seminaariin. Seminaarin kieli on englanti.

Aika: tiistai 29.8.2017 8.30–16.30
Paikka: Mauno BioCity, Tykistökatu 6, Turku

Hyönteiset  ovat ihmisen ravinnoksi sopivaa ruokaa. Ne sisältävät paljon proteiinia ja vastaavat ravintoarvoiltaan kanaa, kalaa ja muita tuotantoeläimiä. Lisäksi hyönteisiä voidaan tuottaa ekologisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Euroopassa keskustelua herättävät lainsäädännön muutokset sallivat jo hyönteisten käytön eläinten rehuna ja tulevaisuudessa myös elintarvikkeissa.

Hyönteiset sopivat erinomaisesti myös osaksi kasvavaa kiertotaloutta. Niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi maataloustuotteiden sivuvirtojen biojätteen käsittelijöinä. Ne pystyvät hyödyntämään ylijäämäkasvituotteiden biomassaa omaan kasvuunsa ja muokkaamaan sen korkealaatuiseksi eläinproteiiniksi.
Hyönteistalouden mahdollisuudet luoda uusia markkinoita niin elintarvikealalle kuin rehuvalmistajille ja maanviljelijöillekin ovatkin valtaisat.

– Esimerkiksi Sveitsissä uuden, hyönteiset elintarvikkeena sallivan, lain myötä ruoaksi kasvatetuista hyönteisistä on jo pulaa, sillä hyönteisruokien kysyntä kaupoissa on kova. Suomessa monet hyönteisalan yritykset, kuten Entocube, Biotus sekä Pohjolan hyönteistalous, valmistelevat jo kansainvälisille markkinoille pääsyä hyönteistalouden kasvun myötä. Turun yliopiston ”Hyönteiset ruokaketjussa” -hankkeessa mukana olevien yritysten, tutkijoiden sekä tuottajien ansiosta hyönteisten liittäminen osaksi suomalaista ruokaketjua on jo pitkällä, tiivistää hankkeen vetäjä Jaakko Korpela Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Seminaarin jälkeen osallistujilla on mahdollisuus tutustua hyönteiskokki Topi Kaireniuksen valmistamiin hyönteisherkkuihin.
Seminaarin koko ohjelmaan voit tutustua osoitteessa: www.utu.fi/insectsinfoodchain

Lisätietoja:

Jaakko Korpela, Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, jaakko.korpela@utu.fi, p. 040 125 1512

Otto Selenius, Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, ovosel@utu.fi

Luotu 22.08.2017 | Muokattu 22.08.2017