Ice Day 11.‒12.2.: Arktisten alueiden mahdollisuudet ja talvimerenkulun teknologia esillä konferenssissa Saariselällä

09.02.2016

Pohjoisten alueiden strategia, tulevaisuuden geopolitiikka ja arktisten alueiden mahdollisuudet ovat ajankohtaisia puheenaiheita torstaina alkavassa kansainvälisessä Ice Day -konferenssissa. Ice Day järjestetään nyt seitsemättä kertaa ja se on vakiinnuttanut asemansa talvimerenkulun kansainvälisenä tapahtumana Suomessa.

​Turun yliopiston tiedote 9.2.2016

Konferenssin avauspuheenvuoron tulee pitämään entinen pääministeri Paavo Lipponen, joka on ajanut pohjoisen ulottuvuuden asiaa jo neljännesvuosisadan. Puheenvuorossaan Lipponen käsittelee pohjoisen alueen strategista kehittämistä.

Yksi konferenssin ajankohtaisista aiheista on polaarikoodi, vuoden 2017 alusta voimaan tuleva arktisilla alueilla operoivien laivojen turvallisuusohjesääntö, joka kaikkien arktisilla alueilla operoivien tahojen tulee huomioida.

Venäjän talouspakotteet asettavat haasteita suomalaiselle myös laivanrakennukselle. Konferenssissa näistä haasteista puhuu Arctech Helsinki Shipyard Ltd:n toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

Talvimerenkulun osalta Ice Day -konferenssissa tarkastellaan uusimpia teknologisia trendejä alan asiantuntijoiden johdolla.

Kansainvälisessä konferenssissa on noin kuusikymmentä osallistujaa, kaukaisimmat osallistujat tulevat Etelä-Koreasta. Puhujina kuullaan sekä ulkomaisia että kotimaisia alan huippuasiantuntijoita.

Konferenssin järjestää Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus. Kaksipäiväinen Ice Day pidetään 11.‒12.2.2016 Lapland Hotel Riekonlinnassa, Saariselällä.

Luotu 09.02.2016 | Muokattu 11.08.2021