Ildikó Lehtinen kertoo alkuperäiskansa hantien kulttuurista

16.11.2016

Alkuperäiskansoihin lukeutuvien hantien kulttuuriin pureudutaan Turun yliopistolla järjestettävällä kaikille avoimella luennolla tiistaina 22.11. Turun yliopiston kansatieteen dosentti, Kalevalaisten Naisten Liiton puheenjohtaja Ildikó Lehtinen kertoo sekä hantien suhteesta kulttuuriperintöönsä ja keinoista selviytyä globalisaation haasteista.

​Turun yliopiston tiedote 16.11.2016

Museovirastossa ennen eläköitymistään työskennellyt unkarilaissyntyinen Ildikó Lehtinen on tehnyt kansatieteellistä tutkimustyötä Venäjän suomalais-ugrilaisilla kielialueilla vuodesta 1981 lähtien. Hän on tutkinut suomalaisia ja suomalais-ugrilaisia pukuja ja koruja kansatieteen näkökulmasta ja julkaissut useita teoksia.
Vuoden 1960 jälkeen tehdyt öljy- ja maakaasulöydöt ovat mullistaneet hantien pyyntielinkeinoihin perustuvan talouden. Jamalin niemimaalla, tundran soilla ja metsäseuduilla Obin ja Irtyšin varrella tuotetaan öljyä ja maakaasua, jonka osuus Venäjän tuotannosta on yli 80 prosenttia. Öljyteollisuuden tarpeisiin on rakennettu valtava tieverkosto ja uusia kaupunkeja, joihin on muuttanut asukkaita eri puolelta Venäjää.

– Alkuperäiskansojen oikeuksiin on ruvettu kiinnittämään huomiota viimeisen kymmenen vuoden aikana. Maan käyttöoikeus on nyt jaettu asetuksella sukujen kesken, ja alueilla voidaan harjoittaa perinteisiä elinkeinoja, metsästystä, kalastusta ja pienimuotoista poronhoitoa. Öljy-yhtiöt joutuvat anomaan maankäyttöoikeutta hallintoviranomaisilta, Lehtinen kertoo.

Suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvat hantit ja mansit sinnittelevät valtakulttuurin puristuksessa. Hanti-Mansiassa he ovat vähemmistönä. Vaikka pääkaupungissa Hanty-Mansijskissa toimi Jugra-yliopisto, tällä hetkellä hantin tai mansin kielen opetus ei kuulu opetusohjelmaan. Lehtisen mukaan voidaankin kysyä, mitä tarkoittaa olla hanti, jos hantin kielen puhuminen hiipuu. Mikä yhdistää hanteja? Onko se tapakulttuuri, yhteiset luontoa kunnioittavat riitit, käsityötaito?

Lehtinen luento Oma uskonto, oma valkoinen puku, omat tavat tiistaina 22.11. klo 18.00 Turun yliopiston Minerva-rakennuksen (Kaivokatu 12) Janus-salissa. Toivomme, että voisitte kertoa luennosta mediassanne sekä toivotamme toimittajanne tervetulleeksi jutuntekoon.

Tapahtuman järjestävät Kalevalalaisten Naisten Liitto, sen Turun paikallisyhdistys sekä Turun yliopiston kansatieteen oppiaine.

Uutisen yhteydessä vapaasti käytettävät kuvat, kuvaajana mainittava Studio Apris / Marjo Koivumäki: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/Ildiko%20Lehtinen,%20kuvaaja%20Marjo%20Koivum%c3%a4ki%202%20(1).JPG ja https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/Ildiko%20Lehtinen,%20kuvaaja%20Marjo%20Koivum%c3%a4ki%202%20(2).JPG

Lisätietoja: puheenjohtaja Ildikó Lehtinen puh. 040 775 6521, ildikolehtinen[at]gmail.com
paikallisesti järjestäjänä: professori Helena Ruotsala puh 040 7325 489 helena.ruotsala[at]utu.fi
toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen puh. 050 520 1314 sirpa.huttunen[at]kalevalaistennaistenliitto.fi