Ilmoittautuminen Lasten yliopiston leireille ja luennoille on käynnissä

14.03.2016

Ilmoittautuminen Lasten yliopiston kevään luennoille ja työpajaan sekä kesän tiedeleireille päättyy perjantaina 8.4.2016.

​Turun yliopiston tiedote 14.3.2016

Tämän kevään luennoilla ihmetellään Afrikan tutkimusmatkailijoita, äärettömyyttä ja värien kemiaa. Professori Leila Koivunen kertoo, millaisia haasteita ensimmäiset eurooppalaiset tutkimusmatkailijat kohtasivat pyrkiessään Afrikan salaperäisiin sisäosiin. Osallistujat pääsevät kurkistamaan tutkimusmatkailijoiden elämään Afrikan viidakoissa ja savanneilla.

Värikäs kemia -työpajassa käsitellään värejä erilaisin kemikaalisin menetelmin katsomalla ja kokeilemalla. Ajatusmatka äärettömyyteen -luennolla puolestaan pohditaan ääretöntä ja äärettömyyttä sekä matematiikan että fysiikan näkökulmasta.

Kesällä leiriläiset pääsevät itse kokeilemaan tieteen tekemistä. Fysiikan ja tähtitieteen kahdella leirillä tutustutaan erilaisiin fysikaalisiin ilmiöihin, joiden avulla rakennetaan useita liikkuvia laitteita. Leiriläiset rakentavat esimerkiksi raketin ja valmistavat jäätelöä nestetypen avulla.

Rakenna robotti! -leirillä ohjelmoidaan oma robotti, joka leirin lopuksi suorittaa haasteellisen tehtäväradan. Vanhalinnan tiedeleirillä tutustutaan alueen ympäristöön arkeologian, maantiedon ja biologian keinoin.

Luentojen ja työpajojen osallistujat valitaan perinteiseen tapaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Aiemmista vuosista poiketen kesän tiedeleirien osallistujat tullaan valitsemaan ilmoittautuneiden kesken arpomalla.

Kevään 2016 luennot ja työpajat:

9.4. Afrikan tutkimusmatkailijoiden jalanjäljissä
klo 12.00—13.00. Turun yliopiston päärakennus, Tauno Nurmela -sali

16.4. Värikäs kemia -työpaja
klo 11.00—12.00
klo 12.30—13.30
klo 14.00—15.00
Turun yliopisto, Arcanum

23.4. Ajatusmatka äärettömyyteen
klo 12.00—13.00. Turun yliopiston päärakennus, Tauno Nurmela -sali

Vuoden 2016 tiedeleirit:

Fysiikan ja tähtitieteen leiri 1: 6.—10.6. Turun yliopisto, Quantum
Turun Sanomien kesäkoulu! Turun Sanomien tilaajille -10 % leirimaksusta.

Rakenna robotti! -leiri: 13.—17.6. Turun yliopisto, Quantum

Fysiikan ja tähtitieteen leiri 2: 25.—29.7. Turun yliopisto, Quantum

Vanhalinnan tiedeleiri: 1.—5.8. Liedon Vanhalinna

Lisätietoa ja ilmoittautuminen tapahtumiin osoitteessa www.lastenyliopisto.fi