Ilmoittautuminen Lasten yliopiston luennoille ja leireille alkaa 25.3.

23.03.2015

Ilmoittautuminen kevään ja kesän tapahtumiin aukeaa Lasten yliopiston nettisivuilla keskiviikkona 25.3.2015 klo 12.00. Erityisesti kesäleirit ovat aiempina vuosina olleet suosittuja ja täyttyneet nopeasti.

​Turun yliopiston tiedote 23.3.2015

Tämän kevään luennoilla ihmetellään niin fysiikan lakeja, maailman kieliä kuin tähtitaivastakin. Ihmeellinen vesi -työpajaan osallistuvat pääsevät tekemään fysikaalisia kokeita ja tutkimaan tarkemmin ilmiöitä, jotka ovat huomaamattomina läsnä arjessamme joka päivä.

Fonetiikan dosentti Maija S. Peltola johdattaa luennollaan pohtimaan, tuntuuko suomen kieli suussa erilaiselta kuin vaikkapa kiina. Dosentti Elina Lindforsin luennolla puolestaan tutustutaan taivaankappaleiden syntyyn ja kuolemaan, mustiin aukkoihin ja tähtien lastentarhoihin.

Kesällä leiriläiset pääsevät itse kokeilemaan tieteen tekemistä. Kahdella fysiikan ja tähtitieteen leirillä rakennetaan erilaisia liikkuvia laitteita ja vieraillaan muun muassa Tuorlan observatoriossa. Rakenna robotti! -leirillä ohjelmoidaan oma robotti, joka leirin lopuksi suorittaa haasteellisen tehtäväradan. Vanhalinnan tiedeleirillä tutustutaan alueen ympäristöön arkeologian, maantiedon ja biologian keinoin.

Luennot on suunnattu 7–10-vuotiaille koululaisille. Leiriläisten iät vaihtelevat. Vanhalinnan tiedeleiri on tarkoitettu vuosina 2002–2006, Fysiikan ja tähtitieteen leirit 2002–2005 ja Rakenna robotti! -leiri 2002–2004 syntyneille.

– Lasten yliopiston tarkoituksena on innostaa lapsia tutustumaan tieteeseen ja tutkimuksen tekemiseen. Samalla Turun yliopiston asiantuntijat pääsevät kertomaan omasta alastaan tavanomaisesta poikkeavalle yleisölle ja johdattamaan lapsia ja nuoria tieteen kysymysten pariin, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Vanhempiakaan ei ole unohdettu. Tiedeluentojen yhteydessä järjestetään äiti- ja isiparkki, jossa vanhemmat pääsevät halutessaan kuuntelemaan lasten luentoa sivuavaa esitystä, mikä toivottavasti helpottaa yhteistä keskustelua aiheesta tapahtuman jälkeen.

Lasten yliopiston kevään ja kesän ohjelma:

La 11.4.2015 Ihmeellinen vesi -työpaja

La 18.4.2015 Opi uusia kieliä! -tiedeluento, dosentti Maija S. Peltola

La 25.4.2015 Mistä on pienet tähdet tehty? -tiedeluento, dosentti Elina Lindfors

1.–5.6. Fysiikan ja tähtitieteen leiri (järjestetään yhdessä TS kesäkoulujen kanssa)

8.–12.6. Rakenna robotti! -leiri

3.–7.8. Fysiikan ja tähtitieteen leiri

10.–14.8. Vanhalinnan tiedeleiri

Ilmoittautuminen sekä lisätietoa luennoista ja leireistä osoitteessa www.lastenyliopisto.fi.

Luotu 23.03.2015 | Muokattu 30.07.2021