International Institute for Popular Culture kutsuu populaarikulttuurista kiinnostuneet debattiin jo sadannen kerran

17.09.2018

Turun yliopiston monitieteinen populaarikulttuurin tutkimusta edistävä International Institute for Popular Culture (IIPC) saavuttaa keskiviikkona 19.9.2018 merkittävän rajapyykin. Instituutti järjestää silloin kaikille populaarikulttuurista kiinnostuneille tarkoitetun IIPC-debatin sadannen kerran. Debatin pitää professori Will Straw (McGill University, Montreal), joka kertoo esityksessään, miten elokuvien sisäiset sosiaaliset verkostot ilmentävät maansa kulttuurisia käytänteitä.

Turun yliopiston tiedote 17.9.2018

IIPC Debate 100: Prof. Will Straw, Movie Scenes and Social Scenes
Aika: ke 19.9.2018 klo 16.00–17.00
Paikka: Turun yliopisto, Sirkkalan kampus, Janus-sali (Kaivokatu 12, Turku)
IIPC-debattia kuuntelemaan ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet. Tilaisuus on englanninkielinen. Siihen ei tarvitse ilmoittautua.

International Institute for Popular Culture on järjestänyt IIPC-debatiksi nimettyjä populaarikulttuuriin ja sen tutkimuksen eri puoliin pureutuvia tilaisuuksia vuodesta 2010 lähtien.

– Debattien tarkoituksena on tarjota jollain tavalla ajankohtainen, yleensä joko tutkimukseen tai toimijakokemukseen perustuva räväkkä puheenvuoro ja sen jälkeen keskustella aiheesta. Debatit ovat avoimia kaikille kiinnostuneille, myös yliopiston ulkopuolisille henkilöille, IIPC-keskuksen tutkija, dosentti Kimi Kärki toteaa.

Sadannen debatin pitäjä, urbaanin mediatutkimuksen professori Will Straw saapuu Turkuun Montrealista. Straw’n debatin aiheena ovat elokuvien sisäiset sosiaaliset verkostot ja se, miten ne ilmentävät maansa kulttuurisia käytänteitä esimerkiksi Brasiliassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa.

– Straw tunnetaan erittäin laaja-alaisena tutkijana, jonka tutkimusaiheet liikkuvat populaarimusiikin, elokuvan ja printtimedian historiasta kaupunkien yökulttuureihin ja kulttuurisiin skeneihin. Olemme erittäin tyytyväisiä, että hän saapuu IIPC:n vieraaksi, keskuksen johtaja, mediatutkimuksen professori Susanna Paasonen kertoo.

Sata debattia kertoo paitsi populaarikulttuurin tutkimuksen elinvoimasta Turun yliopistossa myös IIPC:n kattavista kansallisista ja kansainvälisistä verkostoista.

– Debatteja on käynyt vuosien saatossa pitämässä useat tunnetut tutkijat, joista mainittakoon vaikka Simon Frith, J. Jack Halberstam, Karen Collins, Tricia Rose, Caryl Flinn, Mieke Bal ja Derek B. Scott. IIPC-debattien sarja on osaltaan tuonut korkeimman tason kansainvälisen tutkimuksellisen ilmapiiriä opiskelijoillemme ja lisännyt Turun yliopiston kansainvälistä mainetta yhtenä populaarikulttuurin tutkimuksen merkittävänä keskiönä, Kärki kertoo.

International Institute for Popular Culture perustettiin vuonna 2006 edistämään populaarikulttuurin monitieteistä tutkimusta. Instituutin keskeisiä tutkimuskohteita ovat muun muassa populaarimusiikki, radio, elokuvat ja televisio, uudet mediat ja informaatioteknologia, nuoriso- ja alakulttuurit, kulttuuriteollisuus ja urheilu.

Debattien lisäksi IIPC järjestää konferensseja, tuottaa julkaisuja ja edistää kansainvälistä tutkijavaihtoa yhteistyössä alan keskeisten kansainvälisten toimijoiden kanssa. Instituutin toimintaa ohjaa kansainvälinen ohjausryhmä, johon kuuluu populaarikulttuurin johtavia tutkijoita Euroopasta, Yhdysvalloista ja Australiasta.

>> IIPC:n verkkosivusto: https://iipcblog.wordpress.com/

Lisätietoja: