Itämeren alueen satamien kokonaisrahtimäärä 2012 pysyi edellisvuoden tasolla

15.11.2013

Itämeren alueen satamien kokonaisrahtimäärät vuonna 2012 ylsivät 839.4 miljoonaan tonniin, mikä oli ainoastaan 0,1 % edellisvuotta enemmän. Kokonaisrahtimäärissä laskettuna, Venäjä oli kasvavalla neljänneksen (25 %) markkinaosuudellaan Itämeren alueen johtava maa, jota Ruotsi toiseksi suurimpana maana seurasi noin viidenneksen (21 %) osuudellaan.

​Turun yliopiston tiedote 15.11.2013

Itämeren alueen kolmeen suurimpaan satamaan lukeutuvat venäläiset Primorskin, Pietarin ja Ust-Lugan satamat.  Ust-Luga kaksinkertaisti rahtimääränsä vuonna 2012, nousten edellisvuoden kymmenenneltä sijalta kolmannelle sijalle.

Maakohtaisella tasolla rahtimäärät laskivat useimmissa Itämeren alueen maissa vuonna 2012, ml. Tanska (-7%), Viro (-10%), Suomi (-9%), Saksa (-6%)  Liettua (-4%) ja Ruotsi (-2%). Rahtimäärät kasvoivat sen sijaan Venäjällä (+12%), Latviassa (+9%) ja Puolassa (+2%). Ust-Lugan mittavan rahtimäärän kasvun lisäksi myös Ventspilsin (+7%), Riigan (+6%) and Swinoujscien (+6%) satamat rekisteröivät muita satamia positiivisempaa kehitystä.

Tiedot käyvät ilmi Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus ja tutkimuskeskuksen Baltic Port Review 2013 -tietopaketista.

Nestemäisen irtorahdin ja konttien määrä kasvanut

Nestemäinen irtorahti on tonnimäärissä mitattuna suurin Itämerellä kuljetettavista rahtityypeistä    41 % osuudellaan. Vuonna 2012 nestemäinen irtorahti ylsi 319 miljoonaan tonniin, mikä vastasi 6 % kasvua vuoteen 2011 verrattuna. Kasvun taustalla oli venäläisten satamien (+17%) lisääntynyt nestemäisen irtorahdin käsittely, ja erityisesti Ust-Lugan nelinkertaiset rahtimäärät edellisvuoteen verrattuna.
Kuivan irtorahdin rahtimäärät sen sijaan laskivat 3 % vuonna 2012, yltäen 197 miljoonaan

tonniin. Myös tällä sektorilla Ust-Luga kasvoi voimakkaasti, joskin Riika edelleen oli Itämeren alueen suurin kuivaa irtorahtia käsittelevä satama.

Muun kuivarahdin (non-bulk-rahti) yhteenlaskettu tonnimäärä, 258 miljoonaa tonnia, pysyi vuoden 2011 tasolla. Riika koki huomattavan kasvun muun kuivarahdin tonnimäärissä (+68 %) vuonna 2012, muiden johtavien satamien osoittaessa hyvin pieniä muutoksia.

Itämeren alueen satamien käsiteltyjen konttien määrä kasvoi 7 %, kohoten 9,4 miljoonaan TEUhun.  Kahdenkymmenen suurimman konttisataman kokoonpano pysyi muuttumattomana edellisvuoteen verrattuna. Pietari oli Itämeren suurin konttisatama 2,5 miljoonalla käsitellyllä kontilla, joskin Gdansk jatkoi merkittävää positiivista kehitystään Itämeren vahvasti kasvavana konttisatamana.

Kasvunäkymät aiempaa maltillisempia

Itämeren alueen maille ennustettu keskimääräinen BKT on vuoden 2013 osalta tarkistettu aikaisempiin ennusteisiin nähden alaspäin 1,4 prosenttiin. Vaimeampia kasvunäkymiä tukevat myös vuoden 2013 alkupuoliskon toteutunut maltillinen rahtimäärien kehitys (+1,2 %) Itämeren suurimmissa satamissa. Satamittain tarkasteltuna, rahtimäärien kehityksessä oli selvää vaihtelua. Suurinta rahtimäärien kasvua oli Ust-Lugassa (+54 %), Gdanskissa (+35 %) ja Gdyniassa (+20 %).

Lisätietoja:

www.balticportlist.com

Irina Wahlström
Projektipäällikkö, Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus
02 333 8165, irina.wahlstrom(at)utu.fi

Sakari Kajander
Yksikön päällikkö, Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus
02 333 8159, sakari.kajander(at)utu.fi

Luotu 15.11.2013 | Muokattu 15.11.2013